BRACKLEY - Renault gebruikt komend weekend opnieuw hun "mass damper". In Duitsland moest het Franse team het nog zonder hun omstreden schokdemper redden. Het systeem werd vorige week verboden door de FIA, maar het team gaat in beroep tegen die beslissing en mag het systeem tijdelijk blijven gebruiken.

Volgens het toonaangevende magazine Autosport zal Renault in Hongarije opnieuw met "mass dampers" rijden en dat zonder enig risico op een straf. Dat heeft het team te danken aan de wedstrijdleiding in Hockenheim. Die besliste tijdens de technische controle op donderdag immers dat er niks fout was met de mass dampers van de R26. Renault mocht het systeem dus nog gebruiken in Duitsland, maar besloot dit niet te doen uit angst voor een wraakactie van de FIA.

De internationale automobielfederatie toonde zich namelijk niet tevreden met de beslissing van de wedstrijdleiding. Eind augustus of begin september wordt de hele zaak door een onafhankelijke raad bestudeerd. Tot die tijd wil de technische baas van de F1, Charlie Whiting, het systeem nog dulden. In een brief vraagt hij alle teams geen straffen te eisen voor renstallen die tijdens deze onzekere periode de omstreden schokdempers gebruiken.

Ferrari protesteert

Goed nieuws dus voor Renault. Zij bevestigden al in Hongarije opnieuw met hun mass dampers te zullen rijden. Tot ongenoegen van concurrent Ferrari. Volgens het Italiaanse team blijft het gebruik van de Franse schokdempers illegaal en moet dit bestraft worden. Maar de Italianen hebben natuurlijk nog een andere reden om dit te eisen.

Ferrari ligt nog steeds achter op Renault in beide wereldkampioenschappen en wil de kloof zo snel mogelijk overbruggen. In Duitsland, waar Renault dus zonder mass dampers reed, slaagde de Scuderia daar goed in. Het Italiaanse team boekte er een dubbelzege, terwijl Renault niet verder dan de vijfde en zesde plaats raakte. Voor de beide teams is de uitkomst van deze hele zaak dan ook van het allergrootste belang in hun striijd om de wereldtitel.