IMOLA - Tot vreugde van duizenden Ferrari-fans toonde Michael Schumacher zich de beste in de Grand Prix van San Marino. De Duitser weerstond aan de immense druk van wereldkampioen Fernando Alonso.

Michael Schumacher heeft zijn revanche voor zijn nederlaag tijdens de GP van San Marino in 2005 te pakken. Vorig jaar zat de Duitser Fernando Alonso tot de finish op de huid, maar de Spanjaard inhalen zat er toen niet in. Deze keer waren de rollen omgedraaid. De Spanjaard zat meer dan een halve race onder de achtervleugel van Schumacher, maar de ex-wereldkampioen toonde zijn opvolger dat hij het racen nog niet is verleerd. Winst voor Schumacher dus, maar toch kan zijn Ferrari-team niet helemaal tevreden zijn.

Daarvoor was Schumacher in het tweede en derde deel van de race te traag. De Duitser kwam na zijn eerste pitstop met elf seconden voorsprong op Alonso de baan op, maar zag die als sneeuw voor de zon verdwijnen. De Renault van Alonso was de rest van de race anderhalve seconde per ronde sneller, maar dat leverde de wereldkampioen uiteindelijk toch niet de zege op. Alonso zette Schumacher wel onder druk en probeerde af en toe een inhaalpoging in te zetten. Maar eens te meer werd duidelijk dat op het nauwe circuit van Imola nauwelijks kan ingehaald worden. Schumacher hield alles perfect onder controle en scoorde eindelijk zijn eerste zege dit seizoen.

Rollercoaster

Naast de comeback van Schumacher en het felle duel met Alonso viel er helaas verder niet zo veel te beleven op het circuit. Behalve voor Christijan Albers dan. De Nederlander werd al in de eerste ronde de machteloze passagier van een ware rollercoaster. De MF1 van Albers werd aangetikt door de Super Aguri van Yuji Ide en kwam pas na enkele koprollen op zijn kop in de grindbak tot stilstand. De Larenaar bleef gelukkig ongedeerd. Deze spectaculaire start van de race liet nog het beste vermoeden voor de rest van de wedstrijd, maar de overige interessante acties gebeurden in of net buiten de pitlane.

Zo werd Jenson Button bijna onthoofd door de man die het vertreksignaal geeft tijdens de pitstops. De man met de “lollipop’ stond een beetje te suffen tijdens de tweede pitstop van de Brit en gaf te vroeg het sein om te vertrekken. Dat deed Button ook, maar de benzineslang zat nog op zijn Honda en toen de seingever dat merkte probeerde hij de Brit alsnog te laten stoppen. Daarvoor tikte hij zelfs even met het bord op de helm van Button. Het bord brak, de Brit hield halt en alle podiumkansen voor Honda waren alweer eens verdwenen. Button eindigde uiteindelijk nog als zevende.

Pitstops

Voor Honda liep het dus alweer fout met de strategie, al is er toch een beetje beterschap te merken. Bij de laatste pitstop van Button slaagde het team er toch in de Brit net voor Giancarlo Fisichella de baan op te krijgen. De Italiaan werd ondanks de nieuwste versie van de Renault V8 slechts achtste. Het duel tussen Button en Fisichella aan het eind van de pitlane was in elk geval alweer tekenend voor de race in Imola. Inhalen via de pits is helaas zowat de enige manier om op dit circuit een plaatsje op te schuiven.

Montoya raakte op deze manier net voorbij Massa. Teamgenoot Raïkkönen, die een wel heel anonieme race reed, raakte de tweede Ferrari niet voorbij en eindigde net acher Massa op de vijfde plaats. De Fin raakte via de pitstops wel nog voorbij de Williams van Webber, de man die hem bij de start een plaatsje had afgesnoept.