Drastische wijzigingen op til in F1

AMSTERDAM - De internationale automobielfederatie FIA voert vanaf 2008 een aantal nieuwe regels in die de F1 goedkoper moeten maken. De organisator van het F1-kampioenschap bevriest de ontwikkeling van de motoren, voert opnieuw een bandenmonopolie in en eist dat versnellingsbakken vier races overleven.

FIA-baas Max Mosley gaf recent al te kennen dat hij de Formule 1 goedkoper wil maken en deelde nu mee hoe hij dat doel wil bereiken. Teams die zich voor 31 maart inschrijven voor deelname aan de vernieuwde F1 moeten met volgende regels akkoord gaan:

- Tussen 2008 en 2010 mogen teams slechts 1 motorontwerp gebruiken. Dit ontwerp dient voor 1 juni 2006 aan de FIA bezorgd te worden. Daarna is toestemming van de FIA, én alle andere motorenleveranciers, vereist om aanpassingen te mogen doorvoeren.

- Er wordt één bandenleverancier gekozen die alle teams drie jaar lang van banden zal voorzien. Elk team krijgt tijdens raceweekends twee verschillende bandentypes voor droog weer. Eén type voor regen en één voor extreem regenweer. Ook het gebruik van bandenwarmers wordt verboden.

- Motoren moeten ook in de toekomst twee races aankunnen, maar nieuw is dat versnellingsbakken nog eens dubbel zo lang moeten meegaan. Dient de versnellingsbak of motor toch vroeger vervangen te worden, dan wordt er 15 kg ballast als straf in de wagen gemonteerd. Rijders verliezen geen 10 startplaatsen meer.

- Het gebruik van een reserve-wagen is niet langer toegestaan.

- Testen tijdens het raceseizoen wordt beperkt tot 30.000 kilometer per jaar.

- Wagens worden ook na de vrije oefenritten op vrijdag in een gesloten omgeving bewaard zodat geen wijzigingen meer mogelijk zijn.

- Nieuwe teams hoeven niet langer een borg van 48 miljoen dollar meer te storten. Het bedrag om zich in te schrijven wordt verlaagd tot 300.000 euro.

- Teams mogen bepaalde onderdelen verkopen, maar motorenbouwers mogen niet aan meer dan twee teams motoren leveren, tenzij ze over toestemming van de FIA beschikken.

Transfercarrousel Formule 1

Transfercarrousel Formule 1
Welke coureur rijdt waar in 2019? En wie zijn in beeld voor welk stoeltje in de koningsklasse?
Tip de redactie