KAAPSTAD - De zeven deelnemende zeiljachten aan de Volvo Ocean Race zijn maandag in de Tafelbaai bij Kaapstad begonnen aan de tweede etappe naar Melbourne. Begeleid door talloze publieksbootjes zette de compacte vloot na een korte baan onder de kade koers naar open zee voor een krachtproef over 12.000 kilometer. Veel wind hadden de oceaanracers na de start nog niet in de zeilen, maar dat zal op de gevreesde Zuidelijke Oceaan snel veranderen.

De zeven teams dienen de komende weken rekening te houden met zware storm, barre kou, meters hoge golven en plotseling opdoemende ijsbergen of delen ervan. De combinatie van de extreme elementen maakt de tweede etappe tot de zwaarste in de vierjaarlijkse zeilrace om de wereld. Het gebied in de Zuidelijke Oceaan wordt ook wel de Mount Everest van de zeilsport genoemd. De verwachting is wel dat het nieuwe snelheidswereldrecord van de ABN Amro I (546 zeemijl in 24 uur) zal sneuvelen.

Extra zeilpoorten

Om de zeilers tegen zichzelf en tegen de grote gevaren in de "Roaring Fourties" en "Furious Fifties" (refererend aan 40e en 50e breedtegraad) enigszins in bescherming te nemen, heeft de wedstrijdleiding van de Volvo Ocean Race twee extra zeilpoorten ingelast. De zeventigvoeters dienen deze twee denkbeeldige meetpunten te passeren om een niet al te zuidelijke koers te nemen, met te veel ijsbergen als riskante hindernissen.

Ook telt de tweede etappe twee zogenoemde tussensprints, halverwege Afrika-Antartica-Australië en daarna bij de zuidwestelijke kust van Australië. Daarmee zijn kostbare bonuspunten te verdienen.

Koploper

Het internationale team van de ABN Amro I, zeilend onder Nederlandse vlag, is de trotse koploper in het klassement na de overtuigende overwinningen in de eerste etappe (Vigo - Kaapstad) en in de proloog van de tweede etappe op tweede kerstdag. Zes Nederlandse zeilers zijn maandag in de Tafelbaai aan de loodzware reis naar Melbourne begonnen. Naast het bekende groepje van vijf (Bekking, De Ridder, Tienpoint, Horrevoets, Poortman) is de ervaren Marcel van Triest eind december als navigator toegevoegd aan de bemanning van Brasil I.

Twee andere Nederlandse kandidaten, Hans Bouscholte en Gideon Messink, bleven in Kaapstad op de kade. Zij namen op de ING/Brunel, de voormalige Sunergy and Friends, wel deel aan de havenwedstrijd op tweede kerstdag, op voorspraak van de Nederlandse sponsor Brunel. De twee zeebonken stappen mogelijk in een later stadium van de mondiale race alsnog op de boot om daadwerkelijk mee te zeilen over de grote oceanen.