HEERENVEEN - Simon Kuipers heeft zaterdag bij wereldbekerwedstrijden in Heerenveen de 1500 meter gewonnen. De tijd van de Nederlander was 1.45,39. Hij verbeterde daarmee zijn eigen baanrecord en persoonlijk record, hoewel de Italiaan Enrico Fabris dat even eerder ook al had gebroken.

De Amerikaan Chad Hedrick, sinds enige weken de wereldrecordhouder op de afstand, werd tweede (1.45,54). Als derde eindigde Fabris, 1.45,56. Jan Bos werd vijfde, Erben Wennemars zevende, Beorn Nijenhuis achtste. Mark Tuitert bleef zelfs steken op de tiende plaats. Hij schrok er niet van. "Ik moet over een maand pieken. Al had ik hier toch graag iets harder gereden."

Goed

Voor Kuipers betekende het zijn eerste zege in het wereldbekercircuit. "Dit is supergaaf. Op deze baan rijd ik altijd goed. Toen ik in de zomer de kalender zag dacht ik: hier moet het gebeuren. Eerlijk gezegd had ik daar verder niet meer bij stilgestaan. Ik zag deze rit enigszins als een voorbereidingswedstrijd. Geweldig dat het er is uitgekomen." Voor de schaatser van de Postcode Loterij loopt het dit seizoen.

Een maand geleden bij kwalificatiewedstrijden in Thialf kwam hij op de 1500 al tot een persoonlijk record. Bij de Amerikaanse toer, met onder andere een val in Salt Lake, liep het wat minder. "Wat technische problemen op die hooglandbaan. Ik heb me daar eerlijk gezegd geen zorgen over gemaakt. Terecht, zoals vandaag bleek."

Junioren

Kuipers was in de slotronde sterker, vooral sterker dan zijn ploeggenoten Wennemars en Tuitert. "Bij de junioren was ik daarin al sterk. Volgens mijn coach Jac Orie ligt het aan m'n techniek; ik blijf 'diep' zitten, kan vechten tegen de verzuring. Ik kan die klappen blijven maken die nodig zijn. Verder heb ik vooral ook baat bij de aanwezigheid van Wennemars en Tuitert in mijn ploeg. We maken elkaar sterker."

Kuipers versloeg ook Hedrick, sinds de vorige maand in Salt Lake City (1.42,78) de wereldrecordhouder. De Amerikaan baalde en vond dat hij zijn energie niet op de juiste wijze had aangewend. Kuipers: "Ik denk dat het er ook mee heeft te maken dat we hier op een laaglandbaan rijden. Het is moeilijker op het rechte stuk de snelheid vast te houden. Elke slag moet 'power' hebben. Juist die kracht heb ik wel."