SPA-FRANCORCHAMPS - Red Bull neemt vanaf 2006 met twee teams deel aan het wereldkampioenschap Formule 1. De energiedrankenfabrikant bevestigde zaterdag in Spa de aankoop van het Minardi-team. Bedoeling van het tweede team is het verder opleiden van hun eigen jonge talenten. Daardoor komt de positie van Nederlanders Doornbos en Albers in gevaar.

Voorlopig hoeven Christijan Albers en Robert Dornbos nog niet te vrezen voor hun positie, maar ze zullen hun toekomstplannen zeker moeten herzien. Het tweede Red Bull team heeft immers als doel jonge, door Red Bull gesteunde talenten, een kans in de F1 te bezorgen. Doornbos en Albers behoren niet tot dit groepje en moeten dus beiden op zoek naar een ander team voor 2006. Dat was natuurlijk al de bedoeling van het duo, maar nu verliezen ze als het ware hun vangnet.

Red Bull-Minardi, of hoe het team ook zal gaan heten, wordt dus als het ware een opleidingsteam voor jongens als Vitantonio Liuzzi en Scot Speed. Waarschijnlijk blijft de basis van het team in Italië gevestigd, maar verder zijn er nog niet veel details bekend. Bedoeling is alvast dat het "nieuwe" team in de toekomst op financieel vlak onafhankelijk wordt. Met andere woorden: Red Bull is niet zinnens eeuwig geld in het team te pompen.

Maar waarom dan toch beslissen een tweede team te starten? Naast de voor de hand liggende reden (overschot aan jonge talenten) zou het de bedoeling zijn Minardi om te vormen tot een compleet Amerikaans team. Zo zou de Amerikaanse afdeling van Red Bull volgend seizoen de nodige budgetten voor het team voorzien. Bedoeling is in de toekomst andere Amerikaanse sponsors aan te trekken en F1 eindelijk populair te maken bij de 'Yanks'. Red Bull hoopt natuurlijk dat de vaderlandslievende Amerikanen hun daarvoor dankbaar gaan zijn en massaal hun drankje gaan kopen.

En Red Bull heeft nog een derde reden om het team te kopen. Zo krijgen ze immers een extra stem wanneer het op beslissingen over de toekomst van de sport aankomt. Verwacht wordt dat Red Bull - Minardi nu snel te kennen zal geven het nieuwe Concorde verdrag, dat de sport regelt, te zullen ondertekenen. Een hart onder de riem voor F1-baas Ecclestone. Hij ziet de kans op de start van een rivaliserend kampioenschap opnieuw verkleinen.

Tot slot nog enkele opvallende verschillen tussen de twee Red Bull teams. Red Bull, the original, blijft volgend seizoen op Michelin-banden rijden. Red Bull 2, Minardi dus, rijdt voorlopig nog op Bridgestones en lijkt daar te zullen blijven. Welke motor Red Bull 2 zal gebruiken is ook nog onduidelijk. Minardi had een contract met Cosworth om de oude V10 (een aangepaste versie weliswaar) te gebruiken. Red Bull 1 tekende een contract om de nieuwe Ferrari V8 te gebruiken. Vraag is nu of ook het tweede team alsnog voor een V8 zal kiezen?