Het was nipt, maar Juan Pablo Montoya won in Monza de Grand Prix van Italië. De McLaren-rijder reed de laatste vier ronden met een achterband die op springen stond, maar kwam toch als eerste aan. Teamgenoot Raïkkönen had minder geluk. Hetzelde bandprobleem dwong hem een extra pitstop te maken. Renault profiteerde en zag beide rijders voor de Fin op het podium eindigen

Met de moed der wanhoop. Zo kunnen we de titelstrijd van McLaren en Kimi Raïkkönen nog het best verwoorden. Een strijd die het Britse team overigens niet met Renault, maar vooral met zichzelf en de betrouwbaarheid van hun wagen voert. Dat werd in Monza nog maar eens pijnlijk duidelijk, maar het levert wel spannende races op.

Het moet immers gezegd dat Raïkkönen opnieuw sterk bezig was. De Fin zat na de start wel even vast achter de Sauber van Villeneuve, aangezien hij extra veel benzine had meegenomen. Bijna leek de keuze van Raïkkönen om slechts eenmaal te stoppen het verhoopte resultaat te zullen opleveren. Al moest de Fin daar wel hard voor werken. Zo moest hij titelconcurrent Alonso inhalen nadat die voor de eerste van zijn twee tankbeurten de pits had opgezocht. Niet makkelijk en gewaagd, maar de McLaren-rijder speelde het toch klaar. Helaas voor Kimi had Alonso het geluk weer aan zijn kant.

Bandenproblemen


Raïkkönen baalde na afloop

Raïkkönen kreeg kort na zijn enige pitstop een probleem met de linkerachterband en moest dus nog een keertje stoppen. Daarmee verloor hij natuurlijk alle voordelen van zijn strategie. “The Iceman” liet de moed echter niet zakken en ging opnieuw fel in de aanval. Heel fel zelfs en even ging hij zelfs in de fout. Gelukkig kon hij zijn weg verder zetten en niet veel later nam hij Jarno Trulli alweer te grazen. Het foutje in de chicane kostte Raïkkönen wel de kans om Fisichella nog de derde plaats te ontfutselen.

Alle inhaalacties en snelle rondjes ten spijt kwam Raïkkönen dus niet verder dan de vierde plaats. Een slechte zaak voor de Fin want titelconcurrent Alonso reed makkelijk naar de tweede plaats. De Spanjaard probeerde in de beginfase van de race nog even Montoya aan te vallen, maar hij kon nooit echt in de buurt van de Colombiaan komen. Dus nam Alonso al snel genoegen met de punten voor de tweede plaats, hopend op een pech of een foutje van leider Montoya. Bijna kreeg Alonso waar hij op hoopte.

De Colombiaan reed bijna van start tot finish aan de leiding, maar zag zijn verdiende zege bijna nog verdwijnen door hetzelfde bandenprobleem als teamgenoot Raïkkönen. McLaren en Montoya besloten echter het er maar op te wagen. Vier ronden lang reed Montoya nog met een achterband rond die het elk moment kon begeven. Onverantwoord? Misschien. Gevaarlijk? Zeker weten! Maar Montoya hield het hoofd koel en sleepte zijn MP4-20 over de finish, voor de beide Renaults. Winst dus voor McLaren, maar Renault is eens temeer de morele winnaar. Met nog vier races te gaan telt Alonso nu 27 punten voorsprong op Raïkkönen. Met een beetje geluk kan de Spanjaard volgende week in België al wereldkampioen worden.

Ferrari faalt


Wereldkampioen Schumacher had het lastig

Niet enkel McLaren streed tegen zichzelf in Monza. Ook Ferrari had het lastig. Hun startposities lieten nog het beste vermoeden, maar naarmate de race vorderde, zakten Schumacher en Barrichello verder weg. Uiteindelijk werden ze slechts tiende en twaalfde voor eigen publiek. Zelfde scenario voor BAR-Honda, de toekomstige werkgever van Barrichello. Button en Sato stonden zowaar op de tweede startrij, maar het leverde het team slechts één schamel puntje op. Kortom: Ferrari en BAR beleefden geen best weekend en dat gold ook voor Christijan Albers.

De Minardi van de Nederlander werd bij de start geraakt door een Jordan en dus moest Albers meteen de pits opzoeken voor wat herstelwerk. Een anonieme race volgde, ware het niet dat Albers toch nog één keer in beeld kwam. Helaas niet zo positief. Hij kreeg een drive through straf wegens het negeren van de blauwe vlaggen. Gelukkig voor Minardi deed Doornbos het beter. De Rotterdammer reed de race uit en werd achttiende.

En tot slot nog een eervolle vermelding voor Williams-testrijder Antonio Pizzonia. De jonge Braziliaan moest dit weekend ternauwernood teamgenoot Heidfeld vervangen en deed dat uitstekend. Pizzonia werd knap zevende en dat terwijl hij slechts zestiende op de startgrid was. Daarmee toonde de ex-Jaguar-rijder nog even aan het racen nog niet verleerd te zijn.