ISTANBUL - Opdracht volbracht voor Kimi Raïkkönen. De Fin boekte in Turkije zijn vijfde zege van het seizoen en verkleint zo zijn achterstand op WK-leider Fernando Alonso. Die werd onverwacht nog tweede, dankzij een uitstapje naast de baan van de tweede McLaren-rijder Juan Pablo Montoya. Robert Doornbos werd 13de, Christian Albers moest opgeven.

Opnieuw geen eerste dubbelzege voor het team van Ron Dennis. En toch moet het gezegd worden dat McLaren ook deze keer weer het sterkste team was. Zelfs de (on)betrouwbaarheid van de MP4-20 was deze keer geen probleem. Helaas voor Montoya en Raïkkönen liep het eind van de race toch nog fout.

Met nog drie ronden te gaan raakte Jordan-rijder Monteiro tijdens het remmen de wagen van Montoya, waardoor de Colombiaan van de baan werd geslingerd. De Colombiaan kon zijn race wel hervatten, maar met een kapotte diffuser en de hete adem van Alonso in de nek ging hij in Bocht 8 alsnog in de fout. Weg eerste dubbelzege voor McLaren en weg twee extra punten voor Kimi Raïkkönen. Zelfs na zijn 5de zege van het seizoen telt de Fin nog steeds 24 punten achterstand op de Spaanse WK-leider.

Sterke Button

Met nog 5 races te gaan moet Raïkkönen nu nog meer op pech voor Alonso rekenen. Tenzij enkele andere teams de Fin alsnog ter hulp schieten en met goede prestaties punten wegsnoepen van de Renaults. Vooral BAR kan nog een belangrijke rol in de titelstrijd gaan spelen. Zonder de foutjes van Sato en Button tijdens de kwalificatie, had BAR in Turkije zeker voor de Renaults kunnen eindigen. Vooral Button reed een sterke wedstrijd. Hij haalde in de beginfase meerdere wagens in (ook Alonso) en eindigde uiteindelijk net achter Fisichella op de 5de plaats.

Maar op welke andere teams kan Raïkkönen nog rekenen om zijn titelkansen te helpen vergroten? Toyota? Misschien wel. Trulli werd in Turkije toch maar mooi zesde en vooral in de kwalificaties zouden ze nog wel eens wat plaatsen van Alonso kunnen afsnoepen. En wat met BMW-Williams. Kunnen zij de Fin nog helpen? Na hun prestatie in Turkije lijkt die kans eerder klein te zijn.

Ramprace

Vier lekke banden voor Heidfeld en Webber die de finish niet konden bereiken. Jammer want beiden waren wel goed aan de race begonnen. Webber reed zelfs heel aanvallend, wat hem overigens nog in “onzacht” contact bracht met wereldkampioen Schumacher. De Duitser kwam na wat reparaties enkel nog de baan op om zijn uitgangspositie voor de volgende kwalificatie in Italië nog wat te verbeteren. Hopelijk voor de vele Ferrari-fans gaat het daar weer iets beter met de Scuderia, want in Turkije liep het werkelijk voor geen meter.

Barrichello en Schumacher kwamen nooit in de buurt van de punten, maar hopelijk voor Raïkkönen lukt dat de volgende races wel. Indien BAR en Ferrari in de resterende races de snelheid van Renault kunnen evenaren zit de titel er nog in voor de Fin. In Turkije werd immers nog maar eens goed duidelijk dat de Franse wagen niet meer in staat is om de snelle McLaren te verslaan.

Te traag

Bij de start lukte het Fisichella nog wel om Raïkkönen te grazen te nemen. Helaas voor Renault-teambaas Briatore ging de Italiaan enkele bochten later in de fout en greep de Fin toch de leiding. Vervolgens haalde ook Alonso (met toestemming van het team) zijn Italiaanse teamgenoot in, maar de Spanjaard kon Raïkkönen nooit bedreigen. En dat terwijl de McLarens toch met meer benzine rondreden. Hierdoor konden Raïkkönen en Montoya natuurlijk langer doorgaan en zo de Renaults op een achterstand rijden. Al volstond dat dus uiteindelijk niet om een eerste dubbelzege te boeken dit seizoen.

En wat met onze twee landgenoten, hoe brachten zij het ervan af in Turkije? Doornbos hield knap de beide Jordans achter zich en werd mooi dertiende. Teamgenoot Albers had minder geluk. Zijn Minardi sukkelde met allerlei technische problemen, en ondanks enkele noodreparaties zat er voor de Larenaar uiteindelijk niks anders op dan op te geven.