Organisatie Eneco Tour schrikt van kritiek

VERVIERS - De wonden werden gelikt en het personeel werd nog eens extra geïnstrueerd. De organisatie van de Eneco Tour was maandagmorgen nog druk in de weer met de gevolgen van de chaotische vierde etappe. Die werd zondag ontsierd door motoragenten die renners letterlijk van de fiets moesten trekken, nadat het peloton verkeerd was gegaan.

Voor de start van de vijfde rit, tussen Verviers en Hasselt, belegde de Belgische rondedirecteur Rob Discart nog een extra vergadering met de mensen die verantwoordelijk zijn voor een goed koersverloop. Zondag was er een zogenoemde seingever, die met een vlag de renners de juiste weg moest wijzen. Op de cruciale plaats waar het peloton verkeerd reed, had een 'vaste' seingever moeten staan en geen 'mobiele', die de taak heeft door te rijden zodra de renners in zijn zicht komen.

"We hebben de afspraken nog eens duidelijk herbevestigd", zei Discart maandag voor de start. Hij had zondag nog een rondje gemaakt langs ploegleiders om hen persoonlijk op de hoogte te brengen van de beweegredenen die de organisatie zondag voor de ingrepen in de koers had gehad.

Kritiek

De organisatie van de eerste Eneco Tour die niet alleen Nederland, maar ook België aandoet, kreeg veel kritiek te verduren. In een koers uit de hoog aangeschreven ProTour zouden dergelijke fouten niet mogen voorkomen. Bovendien klaagden veel ploegleiders over de aankomsten in Nederland, waar de renners voor de finish vaak nog lokale ronden moesten rijden over gevaarlijke parkoersen.

Bij de internationale wielerunie UCI zal ongetwijfeld een rapport binnenkomen over de gebeurtenissen van zondag. "Ik hoop dat het niet te zwaar gaat doorwegen in de beoordeling van de ronde", zei Discart. "Het resultaat van de etappe zou zonder deze gebeurtenissen waarschijnlijk niet anders geweest zijn."

Schade

Discart schrok wel van de berichten op televisie en in de maandagkranten. "Dit voorval heeft ons redelijk wat schade toegebracht."

Henk van Mulukom, de Nederlandse collega van Discart, vond de kwalificatie 'ProTour onwaardig', die sommige ploegleiders gebruikten, onterecht. "Vergelijk ons met andere, buitenlandse wedstrijden uit de ProTour. Dan doen we het zo slecht nog niet. Renners rijden wel vaker verkeerd, zelfs in de Tour. Wij hadden gewoon pech dat dit zo prominent in beeld was. Dat heeft alles bepaald."

NUwerk

Tip de redactie