LONDEN - De internationale autosportfederatie (FIA) heeft Michelin op het matje geroepen naar aanleiding van de bandenproblemen bij de Grote Prijs van de Verenigde Staten. De Franse fabrikant moet op 29 juni in Parijs komen uitleggen waarom zeven formule-1-teams het dringend advies kregen niet te starten in Indianapolis.

De betrokken coureurs, onder wie de kanshebbers van Renault en McLaren, gehoorzaamden de stalorders. Die waren ingegeven door de crash van Ralf Schumacher tijdens de training op vrijdag.

Chicane

De lobby om een chicane aan te leggen in de bocht waar de Duitser eraf vloog, was bij de FIA aan het verkeerde adres. Slechts zes bolides, allen uitgerust met Bridgestone-banden, reden de race. Daaronder de Minardi van Christijan Albers.

Michelin had volgens wedstrijddirecteur Frédéric Henry-Biabaud geen andere keus dan zijn klanten te adviseren niet te rijden wegens het te grote risico. "Denk eens in wat er was gebeurd als dat ongeluk van vrijdag zich in de Grand Prix had herhaald."

Weigering

Hij koos maandag in eerste instantie dan ook zelf de aanval door de FIA te bekritiseren voor de halsstarrige weigering de "bocht van Ralf Schumacher" langzamer te maken met een chicane.

De autosportbond, voorgezeten door Max Mosely, kaatste de bal onmiddellijk terug. "Formule 1 is een sportieve wedstrijd. Die moet volgens duidelijke regels verlopen. Daarover kan niet elke keer dat een deelnemer met het verkeerde materiaal komt aanzetten opnieuw worden onderhandeld", liet de FIA in een verklaring weten.

Bestraffen

"We kregen in Indianapolis van Michelin te horen dat hun banden niet veilig waren, tenzij de wagens die belangrijke bocht langzaam zouden nemen. Daar hadden we begrip voor. We hebben onder meer nog aangeboden de snelheid ter plekke in de gaten te houden en overschrijding te bestraffen."

"De Michelin-teams wilden daarmee niet akkoord gaan, behalve als ook de Bridgestones gedwongen zouden worden daar in te houden. Ze konden maar niet begrijpen dat zo'n voorstel uiterst unfair is en geheel tegen de regels indruist. Bridgestone had wel de goede banden geleverd.

Inferieur materiaal

Als de Michelins minder hard door die bocht 13 hadden kunnen gaan, was dat alleen te wijten geweest aan hun inferieure materiaal. En dat gebeurt zo vaak in de Formule 1. Als ze dat gegeven hadden geaccepteerd, dan hadden de fans een race gehad."