INDIANAPOLIS - Zelden gezien! Voor één keer was er tijdens een F1-race meer actie naast dan op de baan. Het Amerikaanse publiek verliet dan ook in dichte drommen het circuit nadat de Michelin-teams hun dreigement om niet te racen uitvoerden. Zonder McLaren, Renault en de anderen lag de weg open voor de eerste Ferrari-zege dit seizoen.

Michael Schumacher won dus de Amerikaanse Grand Prix, maar eigenlijk werd het een race zonder winnaars. Ferrari verloor omdat ze hun eerste zege dit seizoen zowat cadeau kregen. De Michelin-teams verliezen omdat geen van hun rijders punten scoorde en de FIA omdat ze hun fel besproken bandenregel boven de fans verkozen. Zij waren de grootste dupe. Niet alleen zij die naar het circuit waren getrokken, ook zij die op een prachtige zomeravond toch de weg naar televisie vonden in de hoop op een mooie race. Zij werden bedrogen en moesten lijdzaam toezien hoe de F1 zichzelf belachelijk maakte


Hoeft hier nog commentaar bij?

Onbegrip

Die tweede Amerikaanse Grand Prix in Las Vegas kan F1-baas Bernie Ecclestone nu al op zijn buik schrijven. Het zal ons zelfs verbazen indien er volgend jaar nog volk komt opdagen op Indianapolis. De reacties van het publiek na de finish en tijdens de fel afgezwakte podiumceremonie spraken wat dat betreft voor zich. Het fluitconcert had eigenlijk nog luider moeten zijn, maar al heel wat publiek had het circuit op dat moment al verlaten, of stond aan de kassa zijn geld terug te vragen. En wie kan hen ongelijk geven? Zelfs het feit dat ze allerlei zaken op het circuit gooiden tijdens de race zou je hen bijna vergeven. Bijna, want het valt natuurlijk niet goed te praten dat ze het leven van de zes rijders, die wel hun werk deden, ook nog eens in gevaar brachten.

Minder begrip is er voor de wedstrijdleiding die besloot de race niet stop te zetten, ook niet nadat de Ferrari’s bijna werden geraakt door een flesje water. Bijna net zo onbegrijpelijk als de beslissing van Michael Schumacher om toch door te gaan. De Duitser is nota bene één van de voortrekkers van de Grand Prix Drivers Association, de beweging die opkomt voor de veiligheid van de rijders. Ook hij liet een kans liggen om een statement richting FIA te maken.

De…euh…race?!


Het moment van de wedstrijd. De Michelin-teams verdwijnen terwijl Schumacher naar de start rijdt

Eerlijkheidshalve moeten we wel toegeven dat Schumacher natuurlijk ook wel redenen genoeg had om wel te racen.Tenslotte deed Ferrari niks verkeerd dit weekend. Het team gaf de fans zelfs nog een beetje waar voor hun geld en bovendien doen ze ook nog eens gouden zaken in beide wereldkampioenschappen. Ferrari staat dankzij hun dubbelzege plots tweede bij de constructeurs en de kansen van Schumacher op een nieuwe wereldtitel zien er ook weer veel beter uit. Echt cadeau kreeg Schumacher de zege overigens niet, hij moest nog even in duel gaan met teamgenoot Barrichello bij het verlaten van de pitlane na zijn laatste tankbeurt. De Braziliaan moest daarbij zelfs door het gras en moest zich dan maar tevreden stellen met de tweede plaats.

Supergelukkig was de man op de derde plaats. Debutant Monteiro vestigde niet alleen een nieuw record (eerste rookie die 9 races op rij de finish haalt) hij schenkt Jordan/Midland ook het eerste podium dit seizoen. Teamgenoot Karthikeyan voegde daar nog de vierde plaats aan toe. De Indiër stond achter Christijan Albers op de startgrid, maar wist dus toch voor de Nederlander te eindigen. Die zal echter ook meer dan tevreden zijn met zijn eerste punten. Net als teambaas Paul Stoddart. Hij keurde de beslissing van de FIA openlijk af, maar liet zijn wagens toch maar mooi racen. De zeven punten die zijn rijders scoorden zijn dan ook heel wat geld waard voor het kleine team.

Respect

Op dat vlak kunnen we dus ook de beslissing van Stoddart respecteren, maar dat geldt ook voor de teams die vandaag niet aan de start verschenen. Zij wilden de levens van hun rijders niet in gevaar brengen en ook die beslissing verdient respect. Bovendien respecteerden ze ook de F1-reglementen door hun rijders toch een opwarmrondje te laten rijden. Hulde ook aan Michelin dat zijn imago niet boven de veiligheid van de rijders verkoos. Al hadden de Fransen natuurlijk veel problemen kunnen vermijden indien ze meteen beter rubber hadden meegenomen naar Amerika. De huidige regels laten dit soort risico’s immers niet toe.

En natuurlijk had ook de FIA dit weekend best wat water bij de wijn kunnen doen. De veiligheid van de rijders enkel in handen van de teams leggen is net iets te makkelijk voor een organisatie die pleit voor veilig verkeer in onze straten en de voorbije jaren diverse regels invoerde “om de veiligheid in de F1 te verbeteren”. Het mag intussen wel duidelijk wezen dat hun beslissing om bandenwissels te verbieden alvast geen verbetering is. Hopelijk ziet ook de FIA dat nu in, zodat de fans de rest van het seizoen wel waar voor hun geld krijgen, want nog zo’n wanvoorstelling als deze kan de F1 nu echt wel missen.