INDIANAPOLIS - Aan de vooravond van de Amerikaanse Grand Prix heeft de internationale automobielfederatie (FIA) enkele “nieuwe” ideeën voor de toekomst van de Formule 1 voorgesteld. Daarbij valt op dat de FIA op technisch vlak teruggrijpt naar zaken uit het verleden en de F1 dus een stap terug zal zetten.

Hoewel het nog maar over een voorstel gaat, lijkt nu al heel duidelijk in welke richting de F1 vanaf 2008 moet evolueren. De sport moet minder duur en daarom ook minder technisch worden. Om dat doel te bereiken wil de FIA de teams verplichten bepaalde onderdelen (remmen, banden, ECU) bij één en dezelfde leverancier aan te kopen. Dat laat de FIA bovendien toe om meer controle te behouden over de evolutie van de toekomstige wagens. Tot zover de drijfredenen, maar wat moet er veranderen?

Bandenmonopolie

De “nieuwe” generatie F1-wagens moet opnieuw breder worden zodat er minder neerwaartse druk is en de snelheid omlaag gaat. Dit moet ook de veiligheid verhogen. Om diezelfde reden wil de FIA ook allerlei kleine vleugels verbieden. Om het verlies van de aërodynamische neerwaartse druk te compenseren wil de FIA dat alle wagens opnieuw banden van dezelfde leverancier gaan gebruiken. Die banden zullen breder en groter worden en minder diepe of zelfs geen groeven (=slicks)meer vertonen. Dit alles moet voor meer mechanische grip en meer inhaalpogingen zorgen.

De terugkeer van het bandenmonopolie heeft ook nog een bijkomend voordeel voor de FIA. Door het wegvallen van de concurrentie tussen diverse leveranciers is er ook minder nood aan het testen van banden. Dit seizoen moet Ferrari bijvoorbeeld bijna continue testen om de achterstand op de Michelin-teams in te halen. Daarmee lapt het Italiaanse team alle testbeperkingen aan zijn laars. Voorlopig zijn die beperkingen niet bindend, maar ook dat wil de FIA wijzigen. Vanaf 2008 mogen teams niet meer dan 30.000 testkilometer per jaar afleggen.

Om die testbeperking te kunnen controleren wil de FIA ook de motoren aan strikte regels onderwerpen. Zo moeten alle teams dezelfde Electronic Control Unit (ECU) gebruiken. Op die manier weet de FIA meteen hoeveel kilometer een wagen al heeft afgelegd. Bovendien kan de FIA dankzij deze ECU meteen ook zaken als tractiecontrole en andere elektronische rijdershulpmiddelen definitief verbannen.

Terug in de tijd

En dat is niet het enige dat de FIA uit de pitlane wil weren. Ook bandenwarmers zullen niet langer toegelaten zijn. Daarmee zet de FIA wel een heel grote stap terug in de tijd en dat geldt ook voor andere zaken. Zo moeten de F1-wagens vanaf 2008 opnieuw uitgerust worden met een koppeling. Dat moet de rol van de rijder vergroten. Opvallend is overigens dat deze koppeling niet op het stuur mag gemonteerd worden, bediening met de voeten is verplicht.

Tot slot nog even terugkeren op de motoren. Naast een standaard ECU moet ook het startsysteem worden gewijzigd. Motoren moeten in de toekomst door de rijder in- en uitgeschakeld kunnen worden. V8 motoren met een inhoud van 2,4 liter blijven overigens de standaard, maar ook de oude 3 liter V10 motoren mogen gebruikt worden, mits de beperkingen uit de regels voor 2006 en 2007 worden gerespecteerd. Dat is goed nieuws voor de kleine (onafhankelijke) teams. De regels die de FIA nu voorstelt zijn overigens vooral bedoeld om hen in de F1 te kunnen houden en de macht van de grote constructeurs te breken.