MONTREAL - De vorige race ging het fout in de laatste ronde, maar deze keerde klaarde Raïkkönen de klus wel. De Fin won de GP van Canada en profiteert daarmee optimaal van de opgave van wk-leider Alonso. Ferrari kende eindelijk een race zonder pech en zag beide rijders op het podium eindigen.

Renault leek tot nu toe onklopbaar, maar in de achtste race van het seizoen liep het dan toch eens ernstig fout voor het Franse team. Toch zag het er bij de start heel goed uit voor het team van Flavio Briatore. Fisichella en Alonso namen meteen polesitter Button en Schumacher te grazen en wisten ook na de eerste tankbeurt hun posities te behouden. Al moest Alonso daarbij wel even rekenen op een foutje van Juan Pablo Montoya.

De Colombiaan leek voor de Spanjaard de baan op te komen, maar ging te vroeg op het gas en verloor even de controle over zijn McLaren. Een uitstapje door het gras was het gevolg en dat was niet de enige fout die Montoya bij het verlaten van de pitlane zou maken. Maar daarover later meer. Eerst even vermelden dat Giancarlo Fisichella alweer eens pech had.

Nul voor Renault

Fisichella leek eindelijk nog eens op weg naar een zege, maar de hydraulica van zijn Renault besliste daar anders over. Kan je al eens boos om worden en dat deed ‘Fisico’ dan ook bij zijn terugkeer in de pitbox. Daar kwam hij even later overigens teamgenoot Alonso tegen. En die keek ook al niet echt blij. Hij kon echter niet sakkeren op zijn wagen, want hij had zijn opgave aan zichzelf te denken.

Met Montoya op de hielen ging hij in de fout en raakte daarbij met één van zijn achterwielen een betonnen muur. De Spanjaard strompelde nog wel naar de pits terug, maar de schade aan zijn Renault was te groot om nog opnieuw de baan op te gaan. In tegenstelling tot BAR-rijder Sato. Die reed met pech de pitbox binnen om 23 rondjes later terug de baan op te rijden. De finish bereiken zat er echter niet in voor de Japanner. Kort voor het einde begaf zijn wagen het alsnog, met aardig wat vuurwerk aan de remmen en motor.

Zwarte vlag


Montoya werd tot opgave gedwongen

Vuurwerk zal er na de race ook wel geweest zijn in de pitbox van McLaren. Niet alleen om de zege van Raïkkönen te vieren, maar vooral om Montoya op zijn donder te geven. De Colombiaan had de leiding geërfd na de opgave van Alonso en met teamgenoot Raikkonen in zijn spoor leek McLaren een goede zaak te doen in het WK voor constructeurs. De 18 punten die het duo kon scoren, had hen tot op 5 puntjes van Renault kunnen terugbrengen. Let wel, dat had gekund. Helaas ging Montoya nogmaals in de fout bij het verlaten van de pitlane.

Al ging ook zijn team niet helemaal vrijuit. Zij besloten om eerst Raïkkönen binnen te halen toen de safety car de baan werd opgestuurd nadat Button zijn BAR tot schroot had herleid. Het gevolg van de druk die wereldkampioen Schumacher op de Brit wist te zetten. Maar terug naar Montoya. Hij wachtte iets te lang om de pitlane in te duiken voor zijn laatste tankbeurt. Daardoor dreigde hij de leiding te verliezen aan Raïkkönen en dus repte de Colombiaan zich de pitlane uit. Helaas zag hij niet dat het licht aan het eind van de pitlane op rood stond. Voor zoiets krijgen wij in het dagelijkse leven een boete en dat is ook zo in de F1. De wedstrijdleiding haalde de zwarte vlag boven en Montoya moest zijn wagen in de pitbox parkeren. Weg dubbelslag voor McLaren.

Ferrari profiteert


Feest bij Ferrari

Wie profiteerde dan wel? Niemand minder dan wereldkampioen Schumacher. De Duitser kreeg door de fout van Montoya niet alleen de tweede plaats in de schoot geworpen. Door de safety car procedure verdween ook de halve minuut achterstand die hij door zijn andere pitstopstrategie had opgelopen. Zo kwam de Duitser in de eindfase dus nog dicht in de buurt van Raïkkönen, maar de Fin ging niet meer in de fout en kende ook geen pech zoals tijdens de vorige race.

Champagne voor Raïkkönen dus, maar ook voor Ferrari. De Scuderia zag namelijk beide wagens op het podium eindigen. Barrichello profiteerde nog van de opgave van Trulli om de derde plaats weg te kapen. Een beetje geluk dus voor de, als laatste gestarte, Braziliaan die overigens wel een sterke en slimme race reed. Twee Ferrari’s op het podium, het was alweer even geleden. Toch heeft de Scuderia nog een lange weg te gaan. Het kampioenschap wordt door de puntenoogst van Ferrari en Raïkkönen plots wel weer een stuk leuker. Al blijft de kloof met Alonso nog steeds groot.

Ook voor Christijan Albers. Zijn knappe vijftiende startplaats en alle pechvogels leverden hem geen eerste puntje op. De Nederlander werd elfde en laatste. Publiekslieveling Villeneuve eindigde twee plaatsjes hoger. De Canadees moest al in de beginfase een nieuwe neus halen en verspeelde zo elke kans op punten. Die hadden er overigens zeker in gezeten want teamgenoot Massa werd knap vierde voor Webber, Ralf Schumacher en de twee Red Bull-rijders Coulthard en Klien.