MONTE-CARLO - Twee weken na zijn autoritaire zege in Spanje schreef Kimi Raïkkönen nu op nog dominantere wijze de GP van Monaco op zijn naam. De Finse McLaren-rijder reed van start tot finish onbedreigd aan de leiding. WK-leider Alonso eindigde voor het eerst dit seizoen niet op het podium. Hij moest het Williams-duo Heidfeld en Webber laten voorgaan.

Van start tot finish. Zo deed hij het in Spanje en zo speelde hij het ook klaar in de straten van Monaco. En ondanks de onbedreigde zege van Raïkkönen, werd de zesde Grand Prix van het seizoen nooit saai. Bij de start zorgde Montoya bijvoorbeeld voor spektakel door van de laatste plaats meteen op te rukken naar de twaalfde positie en helemaal vooraan probeerde Alonso toch Raïkkönen in te halen.

De Fin hield de Spanjaard af en reageerde prompt door enkele snelle ronden te rijden. Het leverde ‘The Iceman’ een klein kloofje op en dus was het met spanning uitkijken naar de pitstops. Dat was tenminste de bedoeling, maar onze Christijan Albers besliste er anders over.

Albers ongewild beslissende factor

In de 24ste ronde ging het bijna een eerste keer (hij ging ook nog eens rechtdoor bij Ste. Devote) fout voor Christijan Albers. Zijn wagen komt dwars over de baan te staan in Mirabeau en enkel de krachtige carbonremmen en goede reflexen van de rijders achter hem zorgen ervoor dat een ernstige crash vermeden wordt. Alleen de Ferrari van Schumacher en de Star Wars-Red Bull van Coulthard lopen schade op. De wereldkampioen moet een nieuwe neus halen. Bij Coulthard is ‘The Force’ duidelijk niet ‘always’ bij hem. De Schot moet opgeven, een lot dat ook teamgenoot Liuzzi later moet ondergaan.


'The Force' was niet met Red Bull

Het foutje van Albers zorgt wel voor een file en dus komt de safety car op de baan. Altijd interessant wat het aanpassen van strategieën betreft. Bij Renault twijfelen ze alvast niet en halen ze beide wagens binnen voor een, lange en dus enige, tankbeurt. Slechte gok zal later blijken. Raïkkönen blijft namelijk wel op de baan, rijdt na het verdwijnen van de safety car de ene snelle ronde na de andere en hoeft daarna nooit meer te vrezen voor de leiding. Opvallend is overigens dat beide McLarens maar één keer stoppen in de pits. De MP4-20, is dus niet alleen snel, hij is het ook met veel benzine aan boord.

Tot zover de strijd om de zege, maar de race in Monaco bood gelukkig nog meer spanning. De onderlinge verschillen tussen de diverse teams waren dit jaar heel klein en dat zorgde ervoor dat het hele veld dicht bij elkaar in de buurt bleef. Zo zaten de rijders tussen plaats 6 en 13 elkaar lange tijd echt op de huid.

Inhalen onmogelijk?

Leuk denk je dan, maar wat heb je daar aan op een circuit waar inhalen nagenoeg onmogelijk is? Onmogelijk, dat dacht je maar. Voor Villeneuve liep de inhaalpoging op teamgenoot Massa inderdaad fout af. En ook Trulli haalde niet veel voordeel uit zijn, eerder onorthodoxe, inhaalbeweging. De Italiaan verremde zich immers nog in dezelfde ronde en viel ver terug. Tot vreugde van landgenoot Fisichella die door de inhaalpoging van Trulli zelf vijf plaatsen was verloren.

Inhalen is dus niet onmogelijk in Monaco, maar het loopt meestal fout af. Alweer mis. Wereldkampioen Schumacher speelde het in de allerlaatste ronde klaar om in de chicane de zevende plaats nog af te snoepen van teamgenoot Barrichello. Daarmee volgde de Duitser het voorbeeld van landgenoot Heidfeld. Die passeerde op dezelfde plaats WK-leider Alonso in de 70ste ronde. Teamgenoot Webber volgt 5 ronden later Heidfelds voorbeeld, maar heeft wel twee pogingen nodig.

Titelstrijd nieuw leven ingeblazen

Alonso eindigt voor het eerst dit seizoen dus niet op het podium. De Spanjaard scoort wel weer punten en dat is altijd mooi meegenomen voor wie om de titel strijdt. De Renault-rijder ziet Raïkkönen intussen opklimmen naar de tweede plaats in de WK-tussenstand. De Fin telt nog steeds 22 punten achterstand, maar wanneer hij deze vorm aanhoudt, kan de titelstrijd binnenkort in alle hevigheid losbarsten. Dat geldt zeker voor de constructeurstitel, want daar voelt Renault stilaan de hete adem van McLaren (nog slechts 12 punten verschil) in de nek. Tijd dus voor de Fransen om volgend weekend op de Nurburgring terug te slaan, … of wordt het toch weer McLaren?