BARCELONA - Nadat hij in Imola in leidinggevende positie moest opgeven, wist Kimi Raïkkönen deze keer wel de klus te klaren. De Fin reed in Barcelona van start tot finish aan de leiding en boekte een welverdiende eerste zege van het seizoen. WK-leider Alonso werd voor eigen publiek tweede. Christijan Albers gaf op.

Zelden twee wedstrijden gezien die zo sterk van elkaar verschillen als de F1-races in Imola en Spanje. Waar twee weken geleden de strijd tot de allerlaatste bocht duurde, was nu al heel snel duidelijk wie met de zege aan de haal zou gaan. Polesitter Kimi Raïkkönen nam een goede start, reed de ene na de andere snelle ronde en had bij zijn eerste pitstop al genoeg voorsprong op de rest van het veld om zich de rest van de race geen zorgen meer te hoeven maken. Tenzij zijn McLaren er natuurlijk ook deze keer de brui aan zou geven.

De MP4-20 van de Fin hield het deze keer echter wel vol en liet de concurrentie geen kans. Thuisrijder Fernando Alonso probeerde nog wel om aan te klampen, maar de winnaar van de voorbije drie races moest voor eigen publiek genoegen nemen met de tweede plaats. Een positie die hij overigens te danken heeft aan (alweer) een probleem met de wagen van teamgenoot Fisichella. De Italiaan moest een nieuwe neus laten monteren, maar werd toch nog knap vijfde achter de Toyota’s van Jarno Trulli en Ralf Schumacher. Opnieuw een podium dus voor het sterk presterende Japanse team, al leek Michael Schumacher daar lange tijd een stokje voor te zullen steken

Schaamrood bij Ferrari


De startposities van Schumacher en Barrichello lieten voor de start al niet veel goeds vermoeden, maar dat het team zonder punten huiswaarts zou keren hadden slechts weinigen gedacht. Zeker omdat de strategie van de Duitse wereldkampioen opnieuw leek te werken. De Duitser stelde zijn eerste tankbeurt lang uit en klom op naar de derde plaats. En toen werd het zwakke punt van Ferrari dit seizoen overduidelijk.

Eerst begaf de linkerachterband het en nadat die in allerijl werd gewisseld vloog Schumacher van de baan met alweer een bandenprobleem. Zorgen dus voor bandenfabrikant Bridgestone, die ook tijdens de kwalificatie al het hoofd moest buigen voor concurrent Michelin. Het rampweekend van de Scuderia werd vervolgens enkel nog erger toen Barrichello, na een motorwissel achteraan gestart, tot tweemaal toe leider Raïkkönen moest laten passeren en niet verder dan de negende plaats kwam. Een weekend om snel te vergeten voor teambaas Jean Todt en de zijnen.

Valse start

Ook bij Minardi kunnen ze de race in Spanje maar beter snel vergeten. Friesacher en Albers raakten beiden niet weg bij de start en veroorzaakten meteen een gele vlag situatie. De wagens van het duo werden dan maar terug naar de pits geduwd en met enige vertraging konden ze toch nog aan de race beginnen. Uiteindelijk was het maar uitstel van executie want Albers en Friesacher moesten later alsnog definitief opgeven.