AMSTERDAM - Zijn langverwachtte debuut in de formule 1 zal niet zijn wat hij ervan heeft gedroomd. De Nederlander Christijan Albers moest tijdens de vrije trainingen in Melbourne toekijken. Albers mocht van de FIA niet op de baan met zijn Minardi.

Tijdens de eerste vrije training had Minardi-teambaas Paul Stoddart nog niet alle handtekeningen verzameld van alle teams om te mogen rijden. Tussen de vrije trainingen door kreeg hij uiteindelijk ook de handtekening van Ferrari-teambaas Jean Todt. Jean Todt weigerde lange tijd om het papiertje te ondertekenen.

Met negen handtekeningen in zijn bezit ging een opgetogen Stoddart terug naar zijn team. Daar kreeg hij een tweede grote tegenslag te verduren. Van de FIA mocht hij ook tijdens de tweede vrije training niet de weg op met zijn twee Minardi's. De autosportfederatie wil toch meer tijd om de zaak uit te zoeken.

"Stoddart wist vanaf 6 september 2004 dat de nieuwe regels zouden worden ingevoerd. 6 september was de dag dat er gestemd moest worden. Hij heeft zelf ook gestemd. We hebben begrepen dat hij de auto kan aanpassen aan de nieuwe regels in Melbourne. Hij heeft de benodigde voor- en achtervleugels bij zich. We hebben ook begrepen dat deze vleugels nog niet optimaal zijn getest." Dit zegt FIA-baas Max Mosley in een officiele verklaring.

Stoddart is boos op de FIA: "Ze hadden ons gewoon moeten toelaten. Ik heb alles gedaan wat Max Mosley tegen mij heeft gezegd. Blijkbaar zijn de baan-stewards het niet met hem eens." Stoddart gaat tegen de uitspraak van de stewards in beroep. "We denken dat we een absoluut waterdichte zaak hebben en het is nu aan de rechter om te beslissen. De wagens zullen ook tegelijk worden aangepast aan de nieuwe regels."