NAARDEN - De eredivisieclubs wilden eens wat anders en kozen mede daarom woensdag om met het bedrijf van mediaondernemer John de Mol in zee te gaan.

Zijn bedrijf, Talpa, beschikt met ingang van volgend voetbalseizoen over de tv-samenvattingsrechten van het voetbal en dat zorgde voor nogal wat commotie, terwijl De Mol niet van plan is veel te veranderen aan de registratie van de duels. "Wel wil ik de emotie rond het spelletje meer in beeld brengen. Binnen, maar vooral ook buiten de krijtlijnen", legt hij donderdag uit.

Vlindertjes

Dat laatste aspect heeft NOS Studio Sport in de optiek van De Mol de afgelopen periode laten liggen. Hen dat verwijten doet hij niet. "De NOS en de clubs hebben zolang samengewerkt dat de spanning er een beetje af was. In die relatie hadden ze geen vlindertjes meer in de buik. Daar kwam de rompslomp van Publieke Omroep nog bij en daardoor lagen ze de afgelopen periode aan de ketting.

Wij willen een wijze van registreren neerzetten die minstens net zo goed is als de NOS, maar om de wedstrijden heen willen we gaan vernieuwen."

De Mol gebruikt de metafoor van een auto die woensdag ook de Eredivisie CV gebruikte. "Een auto is een auto. Als je een andere wagen gaat rijden bestaat die nog steeds uit onder meer vier wielen en een dashboard, maar het kan zijn dat er nu vijf in plaats van vier versnellingen beschikbaar zijn. De kern van ons nieuwe voetbalprogramma bestaat uit beelden die de kijkers al kennen, maar de omlijsting zal anders zijn."

Publiek

In plaats van een presentator achter een desk denkt De Mol aan een grote studio met publiek. Vanuit die studio kan worden geschakeld naar bijvoorbeeld een speler, die als gevolg van een actie in een wedstrijd, in het ziekenhuis is beland met een blessure. Op deze manier wil hij het publiek meer bij de tv-beelden betrekken en ook meer emotie laten zien.

Hoe het nieuwe programma moet gaan heten, weet De Mol nog niet. "We weten zelfs nog niet hoe onze zender gaat heten. Daarover gaan we eind maart een prijsvraag uitschrijven rond de interland Roemenië-Nederland. Diegene die ons aan een goede naam helpt wordt daarvoor rijkelijk beloond."

Overdag blijft de zender overigens Nickelodeon heten; vanaf 18.00 uur neemt De Mol de uitzendingen over.

Cameravoering

De Mol is een fan van de manier waarop de BBC het voetbal laat zien. "Het is moeilijk uit te leggen, maar hun cameravoering is erg goed. Je hebt het gevoel dat je bovenop het spel zit. De stadions daar zijn er ook beter op toegerust, dat is hier een probleem. Zelfs een mooi stadion als de Amsterdam ArenA is niet tv-geniek. Achter de goals zie je alleen maar beton. Door nieuwe tv-technieken willen we dat omzeilen. Zo denken we erover om een camera met de grensrechter te laten meelopen. Dat gaan we uitproberen en wordt het niks, dan zullen die beelden 's avonds niet in de samenvatting te zien zijn."

Ook de manier waarop de Engelsen het spel becommentariëren kan de mediaondernemer bekoren. "Je hebt altijd het gevoel dat er iets kan gebeuren, ook al ligt het spel even stil. Dat soort commentatoren zoek ik ook. Zij moeten objectief verslag doen, maar hun basisfilosofie moet zijn dat ze bezieling in hun commentaar leggen. Ik sluit niet uit dat ik daarvoor bekende stemmen inhuur, maar de kijker zal waarschijnlijk ook nieuwe stemmen horen."

Geluiden

Onder die stemmen zal De Mol ook, meer dan nu, de geluiden uit het stadion laten doorklinken. "Door een betere geluidsmixage ben ik ervan overtuigd dat we meer sfeer uit het stadion kunnen overbrengen aan de kijker."

De toekomstige zenderbaas is er nog niet uit wie de tv-productie van de wedstrijden met ingang van het nieuwe seizoen gaat verzorgen. "Daarvoor kunnen we producent A, B of C inhuren, maar misschien gaan we de beelden ook zelf produceren."

Eredivisiejournaals

Doordeweeks komt het nieuwe commerciële station dagelijks met eredivisiejournaals. Kleine clubs zullen daarin meer dan nu op aandacht van de tv-makers kunnen rekenen. Andere sporten dan voetbal komen vooralsnog niet aan bod.

Nieuws wel, want De Mol is van plan een nieuwsprogramma te gaan maken. "Dat moet anders zijn dat het NOS Journaal en RTL Nieuws, want mensen hebben geen behoefte aan een derde nieuwsprogramma. Wij willen niets doen dat er al is, want dan voeg je niets toe."