RIO DE JANEIRO - De boodschap van Ronaldo is duidelijk. Hij wil schitteren op het komende WK in Japan en Zuid-Korea. Hij wil voor zijn land Brazilië de wereldbeker veroveren. "Mijn doel is om weer de beste van de wereld te worden. Ik weet dat me dat zal lukken."
WK

Klare taal van een speler die nog maar net hersteld is van slepende blessures. De afgelopen twee jaar lag hij vaker op de operatietafel dan dat hij op het voetbalveld stond. Maar hij lijkt fit. De spits van Inter Milaan maakte zelfs nog het slot mee van de Italiaanse competitie en werd zowaar geselecteerd voor het Braziliaanse elftal.

Nare herinnering

Natuurlijk is Ronaldo er veel aan gelegen de nare herinnering aan het vorige WK in Frankrijk uit te wissen. Dat toernooi verliep voor de toenmalige sterspeler van Barcelona desastreus. Met als dieptepunt de finale tegen gastland Frankrijk.

Ronaldo had enkele uren voor de wedstrijd een stuipaanval gekregen en was in het ziekenhuis beland. Hij werd opgelapt met wat pillen en spuiten en stond vervolgens in de basis opgesteld. De wereld aanschouwde toen een voetballer die geen schim was van de snelle aanvaller die met weergaloze rushes door vijandelijke linies kon breken. Versuft en lamlendig wankelde hij over de mat.

Uitgeput

Voetbalkenners wisten het toen zeker. Het was de toen 21-jarige Ronaldo allemaal te veel geworden. De Braziliaan, die bij PSV internationaal doorbrak en vervolgens bij Barcelona furore maakte, was opgebrand. Uitgeput door een uitbundige levensstijl en uitgebuit door sponsors. Hij kon onmogelijk de onmenselijk hoge verwachtingen van het Braziliaanse volk waarmaken.

Nu, vier jaar later, reist Ronaldo in totaal andere omstandigheden af naar het WK. Niemand verwacht van hem dat hij het gaat maken. Maar Ronaldo zelf is ambitieus. Hij lijkt fit en is misschien wel precies op tijd in vorm. Zijn taal is in elk geval strijdlustig.

De sponsors en marketeers zijn nog rustig, maar staan aan de zijlijn te wachten tot het moment van zijn wederopstanding. Eén briljante actie en de enorme reclame- en advertentiemachine achter de voetballer gaat weer ronken. En voor Ronaldo het doorheeft, is hij weer die vedette van weleer die buiten het voetbalveld geen centimeter bewegingsruimte heeft en moet dansen naar de pijpen van de sponsors.