Het Formule 1-team van Lotus heeft maandag de eerste afbeeldingen vrijgegeven van de E23 Hybrid, de wagen waarmee de renstal het nieuwe seizoen in gaat.

Lotus kent een grote verandering voor het nieuwe jaar, want Mercedes is de nieuwe motorenleverancier. Vanaf 1995 leverde Renault de krachtbron bij de renstal die in het verleden ook onder de naam Benetton en Renault F1 actief was in de Formule 1.

Lotus zal in 2015 met een meer conventionele neus rijden dan vorig seizoen. Er is afscheid genomen van de 'dubbele neus', die volgens de huidige regels ook niet meer geoorloofd is.

De Britse renstal heeft voor het nieuwe jaar vastgehouden aan de coureurs Romain Grosjean en Pastor Maldonado. Vorig jaar pakten de Fransman en de Venezolaan samen tien punten, goed voor de achtste plaats in de strijd om de constructeurstitel.

Formule 1-teams presenteren nieuwe auto's

Force India liet op 25 februari het eerste beeld zien van de nieuwe VJM08. © Force India
Ferrari heeft vrijdag foto's van de nieuwe auto voor het komende Formule 1-seizoen vrijgegeven. © Ferrari
De SF15-T is een belangrijke auto voor Ferrari, na een mislukt seizoen 2014, waarin het team er voor het eerst sinds 1993 niet in slaagde een enkele race te winnen. © Ferrari
De belangrijkste troef om in 2015 beter voor de dag te komen is echter niet de auto zelf. Ferrari trok eerder viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel aan. De Duitser is de opvolger van Fernando Alonso. Kimi Raikkonen bleef bij de formatie uit Maranello. © Ferrari
Ferrari lijkt van de SF15-T vooral een evolutie van de auto van 2014 te hebben gemaakt. Al is de neus van de wagen aanzienlijk langer, zoals ook bij de donderdag gelanceerde nieuwe McLaren te zien is. © Ferrari
De belangrijkste wijzigingen zitten vermoedelijk onderhuids. Ferrari ontdekte een maas in de reglementen, waardoor men niet voorafgaand aan het seizoen al de motor voor homologatie dient aan te bieden bij de FIA. Dit kan op elk moment gedurende het seizoen, waardoor er in de loop van het jaar nog het nodige verbeterd kan worden. Ook de andere motorenfabrikanten profiteren van deze ontdekking. © Ferrari
Sauber rijdt in een blauw-gele wagen, de C34. © Sauber
Mercedes heeft donderdag op het circuit van Silverstone de eerste testritten gemaakt met de nieuwe auto voor het komende Formule 1-seizoen. De neus van de W06 loopt iets stijler af en loopt toe in een smallere punt dan de voorganger. © Mercedes
In 2014 was Mercedes het te kloppen team en vochten de coureurs Nico Rosberg en de uiteindelijke kampioen Lewis Hamilton tot de laatste race om de titel. © Mercedes
McLaren presenteerde op 29 januari de MP4-30, de eerste auto van de renstal met een Honda-motor sinds 1992. © McLaren
McLaren presenteerde op 29 januari de MP4-30, de eerste McLaren-auto met een motor van Honda sinds 1992. © McLaren
Lotus toonde de nieuwe E23 Hybrid op maandag 26 januari voor het eerst. © Lotus
Lotus zal dit jaar voor het eerst sinds 1995 met Mercedes-motoren rijden. © Lotus F1
Force India presenteerde op 21 januari de nieuwe kleurstelling van de renstal: zwart, zilver en oranje. De nieuw auto laat nog even op zich wachten. © ANP
Nico Hülkenberg en Sergio Perez waren in Mexico-Stad aanwezig. Bij de gepresenteerde wagen was al wel een nieuwe neus te zien. © ANP
Williams heeft op 21 januari als eerste Formule 1-team foto's vrijgegeven van de auto voor 2015. © Williams F1
Vooral het uitstekende puntje op de neus van de bolide valt op. © Williams F1

Grote stap

"De E23 Hybrid is een grote stap voorwaarts voor ons", stelt technisch directeur Nick Chester op de site van Lotus.

"Het is geen geheim dat we veel moeite hadden met de auto van vorig jaar. We gaan ervan uit dat de E23 Hybrid veel beter zal presteren dan zijn voorganger en dat we veel competitiever zullen zijn."

CEO Matthew Carter spreekt van een "nieuw tijdperk" voor Lotus. "We zijn er klaar voor om weer terug te keren aan de top van de sport, waar we horen."

Overzicht: Belangrijke data in aanloop Formule 1-seizoen