Sony stopt aan het einde van het jaar met de sponsoring van de wereldvoetbalbond FIFA.

Dat meldt The Wall Street Journal dinsdag.

Sony ziet naar aanleiding van de toenemende bezorgheid over de transparantie van de bidprocedure rond de WK's van 2018 en 2022 geen heil in een verdere samenwerking met de FIFA.

Het Japanse bedrijf, één van de zes belangrijkste partners van de FIFA, is de tweede grote sponsor die de handen aftrekt van de wereldvoetbalbond. Eerder liet Emirates Airlines al weten niet langer in zee te gaan met de FIFA.

Het contract van Sony loopt eind december af en het bedrijf is dus niet van plan om de samenwerking te verlengen. Naar verluidt zou Samsung interesse hebben om Sony op te volgen als sponsor van de FIFA. 

Sony, dat het bericht nog niet officieel heeft bevestigd, zou bezorgd zijn over de mogelijk negatieve associaties die het corruptierapport van Michael Garcia oproept.

De Amerikaan deed in opdracht van de FIFA onderzoek naar de toewijzingen van de mondiale toernooien in Rusland en Qatar. Garcia was echter totaal niet te spreken over de door de FIFA naar buiten gebrachte samenvatting van zijn bevindingen. De bond pleitte Qatar en Rusland vrij van corruptie bij het binnenhalen van de WK's.

Drie andere belangrijke sponsors, Adidas, Coca-Cola en Hyundai lieten zaterdag aan NU.nl weten geen reden te zien om de samenwerking met de FIFA te beëindigen.

Sponsors verlaten FIFA niet na omstreden corruptierapport I Chronologie: De ontwikkelingen rond de WK's van 2018 en 2022