Elf prominente wielerteams zijn een samenwerking aangegaan om de sport toegankelijker en aantrekkelijker te maken. Daartoe hebben de ploegen, waaronder het Nederlandse Belkin en Giant-Shimano, een gemeenschappelijke ondernemening opgericht.

Het streven van Velon, zoals de organisatie heet, is onder meer toewerken naar een wielerkalender voor het gehele seizoen, die beter te begrijpen is door de fans.

Ook gaan de ploegen samenwerken op het gebied van technologie om meer interactie met het publiek te bewerkstelligen. Zo willen ze vaker fietscamera's gebruiken om de sport fraaier in beeld te brengen.

Daarnaast wil Velon de geloofwaardigheid en continuïteit van de ploegen verbeteren. Voor dat laatste moet vooral een betere economische basis voor de wielersport worden gecreëerd. Al jaren is er een groot verloop qua sponsoren, mede door de dopingproblematiek.

Naast Belkin (dat in het nieuwe jaar LottoNL-Jumbo gaat heten) en Giant-Shimano hebben BMC Racing Team, Garmin-Sharp, Lampre-Merida, Lotto-Belisol, Omega Pharma-Quick-Step, Orica-GreenEDGE, Team Sky, Tinkoff-Saxo en Trek Factory Racing zich aangesloten bij Velon. Dat zijn dus elf van de achttien teams uit de World Tour.

UCI

De groep benadrukt dat het wil blijven samenwerken met andere belangrijke partijen in de wielersport, zoals de internationale wielerunie UCI, de raceorganisatoren en de internationale vereniging van wielerploegen AIGCP. 

De deelnemende teams spreken de hoop uit dat meer ploegen met hen willen samenwerken of zich zullen aansluiten bij Velon. De UCI werkt momenteel zelf ook al aan een nieuwe opzet van de wielerkalender, die in 2017 zou moeten ingaan.

"Deze combinatie van teams sprak al een tijd over hoe ze het beste een toekomst voor de sport zouden kunnen vormen door middel van een samenwerking met alle stakeholders'', verklaart algemeen directeur Richard Plugge namens Belkin.

''Nu zijn we officieel samengekomen om te helpen bij het ontwikkelen van methodes voor de groei van het professionele wielrennen, om stabiliteit voor teams op de lange termijn te creëren en om geloofwaardige en begrijpelijke wedstrijden op te zetten.''

''We hebben al een verschil gemaakt en fans een beter inzicht gegeven in de sport, met spannende beelden vanuit de race zelf. We willen de sport terugbrengen waar deze hoort, in de harten van de fans."

Gesink

Robert Gesink noemt de samenwerking ''een grote stap voorwaarts''. ''Dat een groot aantal World Tour-teams samenwerkt aan de toekomst van de sport, de teams, de renners en het publiek is uniek.''

''Tijdens de race strijden we tegen elkaar, maar na de finish werken we samen als één team voor een betere toekomst voor het wielrennen. Het helpt bij het bouwen van een betere structuur en financiële stabiliteit."

Graham Bartlett is benoemd tot CEO van Velon. De Brit werkte in het verleden onder meer bij Nike, de UEFA en als commercieel directeur van voetbalclub Liverpool.

''Het huidige businessmodel, met alleen een sponsor, is voor alle teams kwetsbaar'', stelt Bartlett. ''We moeten dit veranderen naar een meer evenwichtig model waarin de fans in het middelpunt staan en waarbij geïnvesteerd wordt in technologische initiatieven om de races aantrekkelijker te maken en dichter bij de fans te brengen. Velon gaat gebruik maken van de gecombineerde betrokkenheid van de teams om nieuwe inkomsten te genereren.''