Drie van de zes belangrijkste sponsors van de FIFA zien geen reden de samenwerking met de wereldvoetbalbond te beëindigen naar aanleiding van het bekritiseerde corruptierapport rond de WK's van 2018 en 2022.

Adidas, Coca-Cola en Hyundai laten in een reactie aan NU.nl weten er vertrouwen in te hebben dat de FIFA de problemen rond het onderzoek oplost.

Coca-Cola ziet wel de gevaren van de beeldvorming over de bond. "Alles dat afleidt van de missie en de idealen van de FIFA is een zorg voor ons", luidt de verklaring van de frisdrankproducent.

"De huidige toon rond het onderzoek is teleurstellend. Onze verwachting is dat dit snel wordt opgelost op een transparante en efficiënte manier."

Discussiëren

Sportmerk Adidas wil de mening over het onderzoek alleen met de FIFA zelf bespreken. "Zij moeten hier commentaar op geven en we discussiëren dat rechtstreeks met hen."

Hyundai Nederland heeft zich 'op positieve wijze aan de voetbalsport verbonden' en zet zich in voor 'sportiviteit, respect en verbroedering'. De autoproducent laat het beheer van de sponsoring over aan de internationale tak.

"Wij zijn ervan overtuigd dat ze alle ontwikkelingen rondom de FIFA volgen en waar nodig met hen bespreken. In Nederland vertrouwen we op hun oordeel, maar zijn we niet in de positie om in te gaan op politieke zaken, noch op kwesties die betrekking hebben op sportorganisaties."

VISA, Emirates en Sony zijn de andere drie belangrijkste partners van de FIFA. De luchtvaartmaatschappij heeft al aangegeven na dit jaar te stoppen omdat het nieuwe aanbod van de bond niet naar wens was. De elektronicafabrikant denkt nog na over verlenging van het aflopende contract.

Geilheid

Sportmarketeer Frank van den Wall Bake, betrokken bij diverse grote sponsordeals in Nederland, verwacht dat bedrijven niet zo snel af zullen haken bij de FIFA. "Die andere vier bedrijven hebben al een contract tot en met 2018 of 2022, net als grote evenementsponsoren voor het WK zelf zoals McDonalds, Budweiser en Gazprom."

"Ik geloof niet in een sponsorboycot, tenzij alle sponsors zeggen dat dit de druppel is die de emmer doet overlopen. Dit platform is zo waardevol dat er een bepaalde geilheid is om lid te worden van de sponsorfamilie van de FIFA."

"Als Sony afhaakt, schijnt Samsung al klaar te staan en Qatar Airways wil de rol van Emirates vermoedelijk overnemen. Als McDonalds vertrekt, is de kans groot dat Burger King onmiddellijk instapt. Voetbal is dusdanig groot en mondiaal dat zij het zich kunnen veroorloven om daar grote bedragen in te steken."

Buitengewoon angstig

Volgens Van den Wall Bake richt de publieke verontwaardiging zich vooral op de FIFA zelf. "Er zijn geen mensen die met de vinger naar Coca-Cola wijzen. De consument neemt het de sponsor niet kwalijk. Toen Ziggo sponsor werd van Ajax, dacht iedereen ook dat Feyenoorders een andere kabelmaatschappij zouden nemen. Dat blijkt ook mee te vallen."

"Een boycot van consumenten is natuurlijk wel iets waar sponsoren buitengewoon angstig voor zijn. Op het moment dat mensen zich echt tegen hen keren, zijn ze binnen de kortste keren weg bij de FIFA. Ze zijn natuurlijk ook niet blij met de corruptiegeruchten als we het ze op de man af zullen vragen."

De verwachting bij Van den Wall Bake is dat de kritiek op Blatter en de FIFA wel weer overwaait. "Het meest opvallende is dat de wereld er elke keer schande van spreekt en er steeds niets gebeurt. Hij blijft gewoon zitten en het onderzoek belandt in een bureaula bij de FIFA."

Chronologie: De ontwikkelingen rond de WK's van 2018 en 2022