Michael Schumacher liep in december 2013 zwaar hersenletsel op bij een ski-ongeval. De Duitser ligt inmiddels niet meer in coma, en begint aan zijn revalidatie. De Formule 1 leeft met hem mee; de sport die hij zo lang domineerde.

Schumacher is zonder twijfel de succesvolste Formule 1-coureur die de koningsklasse van de autosport heeft gekend. De Duitser voert vrijwel alle lijstjes aan: meeste titels (7), meeste overwinningen (91), meeste pole positions (68).

Vijf van zijn wereldtitels won Schumacher voor Ferrari, het Italiaanse topteam waarmee hij de Formule 1 tussen 2000 en 2004 volledig in zijn greep had. Titels met Ferrari zijn toch iets meer waard dan met elk ander team. Schumacher mocht zich op de borst slaan. Hij trok de roemruchte renstal uit het slop. Dat ging echter niet zonder slag of stoot.

Voor zijn entree bij Ferrari in 1996 was Schumacher al de grootste ster van het Formule 1-circus. Deze titel had hij geërfd van Ayrton Senna, de vermaarde Braziliaan die omkwam in het seizoen waarin Schumacher zijn eerste titel pakte. In het vervolg van zijn loopbaan probeerde Schumacher steeds uit de schaduw van Senna te stappen. Ondanks alle successen lukte het hem nooit om de officieuze titel 'beste coureur ooit' van de Braziliaan over te nemen.

Rijzende ster

Schumacher reed destijds voor het team van Benetton, en was de rijzende ster met zijn eerste titel in 1994 en een tweede het jaar daarop. Toen volgde zijn overstap naar Ferrari, een team dat nog wel de naam had, maar gemiddeld niet meer dan één race per jaar won. De komst van de Duitser naar het hoofdkwartier in Maranello zorgde voor de ommekeer.

Schumacher deed het niet alleen, maar had een team van kundige managers en techneuten om zich heen, waaronder de huidige FIA-president Jean Todt. Na jaren van relatieve droogte voor Ferrari begon het team weer races te winnen. Een gooi naar de titel kwam in Schumachers debuutseizoen (1996) nog te vroeg, maar in 1997 vocht de Duitser tot in de laatste race met Jacques Villeneuve om het kampioenschap.

Imago

Het was in die laatste race dat Schumacher een flinke deuk in zijn imago opliep. Villeneuve probeerde de leidende Ferrari-coureur in te halen, die hem vervolgens resoluut van de baan probeerde te duwen. Schumacher viel in zijn eigen valkuil en belandde in de grindbak. Villeneuve pakte de titel.

Ook in de jaren daarna lukte het Ferrari en Schumacher maar niet om kampioen te worden. In '98 bleek McLaren te sterk en in '99 brak Schumacher zijn been bij een crash op Silverstone, waardoor hij zes races langs de kant stond.

Hegemonie

Bij aanvang van het nieuwe millennium brak eindelijk de vurig gewenste periode van Ferrari-succes aan. In vijf seizoenen pakte Schumacher evenveel titels en won hij in totaal 48 van de 85 races, ruim de helft. Zijn hegemonie duurde tot 2005, toen Fernando Alonso die met Renault doorbrak.

Na twee minder succesvolle jaren, stopte Schumacher eind 2006 met Formule 1. Drie seizoenen ontbrak de Duitser, die zich toen vooral bezighield met motorraces. 

De komst van een fabrieksteam van Mercedes wist de zevenvoudig wereldkampioen in 2010 echter uit zijn pensioen te lokken. De toen 41-jarige Schumacher moest het Duitse merk terugbrengen aan de top van het Formule 1-veld. Daar is het team in 2014 in geslaagd, maar zonder Schumacher. Na drie seizoenen in de middenmoot vond de succesvolste Formule 1-coureur het eind 2012 genoeg geweest.  

Ongeluk

Het noodlot sloeg toe op 29 december 2013. Tijdens een ski-vakantie in Frankrijk belandde Schumacher met zijn hoofd op een steen. Hij droeg wel een helm, maar die raakte door het ongeluk zwaar beschadigd. 

Artsen brachten de Duitser vervolgens in een kunstmatige coma, waaruit hij pas maanden later zou ontwaken. Inmiddels heeft de inmiddels 45-jarige Schumacher zijn lange weg naar revalidatie ingezet.

Carrière Michael Schumacher

Michael Schumacher maakte in 1991 zijn debuut bij Jordan. Na één race in België (uitvalbeurt) stapte hij direct over naar Benetton, een topteam in wording. © ANP
Schumacher had veel te danken aan zijn manager Willi Weber, die hem het grootste deel van zijn loopbaan heeft begeleid. © ANP
In 1994 wierp Schumacher zich na een sterke seizoensstart voor het eerst op als titelkandidaat. © ANP
Na een controversiële aanrijding met Damon Hill in Australië pakte de Duitser zijn eerste titel. © ANP
In 1995 legde Schumacher opnieuw beslag op de titel. Al snel werd duidelijk dat de Duitser na het seizoen over zou stappen naar Ferrari. © ANP
De eerste zege voor het Italiaanse team boekte Schumacher in Spanje, 1996. © ANP
In 1997 mengde Schumacher zich voor het eerst met de Ferrari in de titelstrijd. Na wederom een controversiële aanrijding was het ditmaal Jacques Villeneuve die aan het langste eind trok. © ANP
De Duitser probeerde Villeneuve bij een inhaalpoging van de Canadees duidelijk van de baan te rijden. Hij viel zelf echter uit en kreeg de hoon van de Formule 1-wereld over zich heen. © ANP
In 1998 bond Schumacher de strijd aan met de oppermachtige McLarens. Ondanks een mindere Ferrari maakte hij tot de laatste race kans op de titel. © ANP
Schumacher had in de Fin Mika Häkkinen een nieuwe, geduchte concurrent. © ANP
In Japan zette een lekke band een definitieve streep door Schumachers derde titel. © ANP
Schumacher had in 1999 een auto om de titel te pakken. Zijn eerste kampioenschap met Ferrari was in de maak. © ANP
In Silverstone schoot Schumacher hard van de baan en brak hij zijn been. De Duitser ontbrak in zes races en kon het kampioenschap vergeten. © ANP
In 2000 had Schumacher de titelkoers snel weer te pakken. Het ging dan ook niet meer mis: zijn eerste titel voor Ferrari was een feit. © ANP
Zijn titel in 2000 was het begin van een door Schumacher gedomineerd tijdperk. Er volgden nog 4 titels met Ferrari. © ANP
Het ging ook weleens mis: Schumacher schreef zo nu en dan zijn Ferrari af. In de races was hij echter meestal foutloos. © ANP
Schumacher aan kop in Monaco. De Duitser won de race op het stratencircuit in totaal 5 keer. © ANP
Met de opkomst van Fernando Alonso kreeg Schumacher weer te maken met een tegenstander van formaat. Zowel in 2005 als 2006 was de Spanjaard de sterkste in de titelstrijd. © ANP
Een teleurstellende uitvalbeurt in 2006 in Japan zette een streep door een eerste afscheid met een titel. De Ferrari-motor gaf de geest en Alonso werd voor de tweede maal kampioen. © ANP
Na zijn afscheid bij Ferrari werd Schumacher adviseur bij het team. Het was zijn laatste functie bij de 'Scuderia'. © ANP
In zijn driejarige afwezigheid beoefende Schumacher zijn hobby motorracen met wisselend succes. © ANP
In 2010 plukte Mercedes Schumacher uit zijn pensioen. Hij moest het nieuwe team aan een wereldtitel-winnende auto helpen. © ANP
Al snel kwam Schumacher erachter dat de Mercedes van 2010 geen winnende auto was. Zelfs een podiumplaats zat er niet in. © ANP
Schumacher maakte bij zijn terugkeer kennis met nieuwe sterren als Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. De jongelingen waren hem op de baan meestal te snel af. © ANP
Ook in 2011 bleek de Mercedes geen winnende auto. In de natte Canadese Grand Prix liet Schumacher wel zien dat hij het racen nog niet was verleerd. De Duitser viel nipt naast het podium. © ANP
De Mercedes van 2012 bleek, alleen in China, wel een winnende auto. Het was echter Schumachers teammaat Nico Rosberg die de race won. De recordkampioen zelf haalde het podium in Valencia. © ANP
Terugkijkend was zijn plek bij de top drie in de Spaanse stratenrace, met nog zes races te gaan, het hoogtepunt van Schumachers comeback. © ANP
Het aantrekken van Lewis Hamilton door Mercedes betekende het tweede afscheid van Schumacher van de Formule 1. © ANP
Op 29 december 2013 belandt Schumacher in het ziekenhuis na een ski-ongeval. © ANP