Vijf grote sponsoren van de FIFA hebben de druk op de wereldvoetbalbond opgevoerd. Sony, Adidas, Coca-Cola, Visa en Hyundai/Kia willen dat de toewijzing van het WK 2022 in Qatar grondig onderzocht wordt.

De zorgen van de sponsoren komen na de beschuldigingen van The Sunday Times aan het adres van Mohammed bin Hamman, voormalig vice-president van de FIFA.

Volgens de Britse krant heeft de Qatarees een fonds van zes miljoen euro opgezet om Afrikaanse officials te betalen voor hun steun.

Vijf van de zes grootste sponsoren van de FIFA hebben officiële statements naar buiten gebracht in verband met de opschudding rond het WK 2022. Alleen Emirates heeft nog niet gereageerd.

Het Duitse sportmerk Adidas, dat een contract tot 2030 met de FIFA heeft, stelt in een verklaring dat 'de negatieve publiciteit rondom de FIFA niet goed is voor zowel de voetbalbond zelf als haar sponsoren'.

Coca-Cola voegde daaraan toe dat 'alles dat afleidt van de missie en idealen van het WK een reden tot bezorgdheid is'.

Ethische commissie

Ook Kia heeft maandag een officiële verklaring naar buiten gebracht. ''We vertrouwen erop dat de FIFA deze aantijgingen serieus neemt en dat de ethische commissie van de FIFA dit grondig zal onderzoeken.''

Jim Boyce, vicepresident van de FIFA, zei eerder al dat hij geen enkel probleem zou hebben met een herverkiezing voor de toewijzing van het WK in 2022 als blijkt dat er bewijs voor omkoping is. Michel Platini liet zich in gelijke bewoordingen uit.

Michael Garcia, de leider van de ethische commissie van de FIFA, onderzoekt momenteel mogelijke onregelmatigheden in het toewijzingsproces.