Bobbie Traksel hoopt als voorzitter van de wielervakbond dat Nederland dit jaar het initiatief neemt om de veiligheid van het peloton te vergroten. Na het Vlaamse voorjaar wordt deze maand ook de Giro ontsierd door valpartijen.

De organisatie van de Italiaanse rittenkoers krijgt vanuit diverse hoeken kritiek op de bochtige aankomsten. Zaterdag bereikte de chaos een dieptepunt door de aanrijding van een seingever, die nog steeds in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt nadat hij omver werd gereden door een motor uit de koers.
 
"Dat was ontzettend schrikken en wat ik het allerbizarste vond is dat de andere motoren met cameramannen erop vervolgens passeren en volledig negeren wat er is gebeurd. Er ligt daar een collega op de grond, dat moet echt een rotmoment zijn geweest", aldus Traksel, die de Giro op Eurosport van commentaar voorziet, tegen NU.nl.
 
"Al die ongelukken zijn een groot probleem op dit moment. Aankomsten met zo veel bochten en gevaarlijke wegen kunnen gewoon niet meer op dit niveau. We zijn met mensenlevens aan het spelen. De veiligheid van de renners, organisatoren en publiek moet beter gewaarborgd worden in de toekomst."

Draaiboek

Volgens Traksel is het noodzakelijk dat de internationale wielrenunie UCI een draaiboek maakt om organisatoren van koersen te verplichten de slotkilometers veilig te maken. "Daar moet in staan dat er in volle finale geen obstakels op de weg mogen staan. En er moet rekening worden gehouden met het niveau van de renners die aan de start verschijnen."
 
Nederland zou volgens Traksel best het voortouw kunnen nemen in de internationale discussie over de veiligheid. "Wielerbond KNWU wordt door de UCI geprezen om de dopingaanpak, laten we dan hier ook een voortrekkersrol in nemen. Ik hoop dat we dit jaar in een overleg met renners, ploegen, organisatoren en de bond kunnen beginnen aan een dergelijk draaiboek."
 
De meningen in het peloton zijn verdeeld over de hoeveelheid valpartijen. De ene renner vindt de commotie overdreven en de ander klaagt over het gevaar in de grote rondes. "Kijkend naar de tienduizenden fans en al die auto's rond de koers, mogen we eigenlijk blij zijn dat er zo weinig gebeurt. Dat klinkt gek, eigenlijk mogen we onze handjes dichtknijpen."

Gedrang

Traksel noemt drie redenen waarom het wielrennen de afgelopen tijd gevaarlijker is geworden. "Er komen steeds meer mensen in de wereld en dan staat de verkeersveiligheid voorop. Landen houden geen rekening met die ene dag dat er gekoerst wordt. Tijdens die andere 364 dagen van het jaar is de kans op een ongeluk op de openbare weg natuurlijk veel groter. Daardoor zijn er ontzettend veel drempels en rotondes."

"Verder is het niveau van de koers veel hoger geworden. Nu strijden twintig tot dertig man in de finale om de winst terwijl dat er voorheen een stuk of vijf waren. Daardoor is er veel meer gedrang. De derde factor is dat de organisatoren zich moeten realiseren dat er ongelukken kunnen gebeuren. Er worden te weinig voorzorgsmaatregelen genomen. Zo zou het veel veiliger worden als de oortjes overal worden toegestaan."
 
Traksel vreest niet meteen voor een chaotische Tour in juli, waar het niveau traditioneel hoger ligt dan in de Giro en veel meer toeschouwers langs de weg staan. "In de eerste week is de stress daar heel hoog omdat de renners weten dat de hele wereld meekijkt en er veel op het spel staat. De organisatie kent daar alleen de gevaren beter en laat de renners op bredere wegen koersen."

Circuits

Het probleem van valpartijen en ongelukken is nooit helemaal op te lossen, denkt Traksel. "Mensen willen strijd zien en ook de renners houden van spektakel. Die willen straks in de sneeuw winnen op de Gavia. De gladiatoren in de arena vochten vroeger ook op leven en dood en dat vond het publiek spectaculair. Nu lijkt dat soms met wielrenners een beetje het geval."

"Het is in ieder geval goed dat er nu ook over gesproken wordt. Eerst was dat alleen het geval binnen de sport en nu doet de buitenwereld het ook. Als het zo doorgaat, moeten we over een paar jaar op circuits gaan rijden en dat wil niemand. Laten we beginnen om vijf punten met elkaar af te spreken om het veiliger te maken en dan kleine stapjes vooruit maken."

Ook dinsdag gaan de renners in Italië weer een gevaarlijke dag tegemoet met mogelijk een klim door de sneeuw op de Gavia. "Supporters en ook renners vinden dit de mooiste dagen, maar de gezondheid en de veiligheid van de renners moet niet in het geding zijn. Dat hebben we in Milaan - San Remo vorig jaar gezien. Toen raakten renners onderkoeld en dat willen we niet nog een keer."

Volg de zestiende etappe van de Giro via de liveticker

Maassen: 'Kelderman hoort ook in kou bij allerbesten Giro'