Na twee Grand Prix-loze weekeindes is het Formule 1-circus neergestreken in Barcelona voor de eerste race op Europese bodem. Hamvraag is of Mercedes net zo dominant is als in de eerste vier Grands Prix.

Programma:

Donderdag 22 mei
1e vrije training: 10.00-11.30 uur
2e vrije training: 14.00-15.30 uur

Zaterdag 24 mei
3e vrije training: 11.00-12.00 uur
Kwalificatie: 14.00-15.00 uur

Zondag 25 mei
Race: vanaf 14.00 uur

Circuit: Circuit de Monaco
Rondes: 78
Lengte circuit: 3,340 kilometer

Laatste 5 winnaars:
2009 - Jenson Button
2010 - Mark Webber
2011 - Sebastian Vettel
2012 - Mark Webber
2013 - Nico Rosberg

Recordwinnaar:
Ayrton Senna 6 keer (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)

De mening van de expert:

"Monaco en de Formule 1 horen gewoon bij elkaar. Het is ondenkbaar dat die race ooit verdwijnt", zegt Jan Lammers. De race aan de Middellandse zee staat nooit bol van de inhaalacties, maar toch is het volgens de voormalig Formule 1-coureur een race die er zeker toe doet.

"Vooral voor de bezoekers van de race is het een fantastische ervaring. Je zit er bovenop en maakt het helemaal mee. Als je echt puur naar de race kijkt wordt het vooral op strategisch vlak weer een interessant weekend."

Op het bochtige circuit van Monaco is de topsnelheid minder bepalend dan op veel andere circuits. Het zou de dominantie van Mercedes kunnen aantasten. Toch denkt Lammers dat het stratencircuit juist in het voordeel is van de auto's met motoren van het Duitse merk.

"De 'rijdbaarheid' van de Mercedes-motoren is extreem goed. Eenvoudig gezegd betekent het dat het gaspedaal zeer goed reageert. De motor antwoordt supersnel wanneer het gas even wordt losgelaten en daarna weer vol ingetrapt wordt", aldus Lammers.

Na eenmaal Nico Rosberg gevolgd door viermaal Lewis Hamilton bestaat het rijtje winnaars van dit seizoen enkel uit Mercedes-coureurs. "Sebastian Vettel zal het beste moeten maken van een minder seizoen. Het is nog steeds een heel goed team, maar de auto is gewoon niet goed genoeg."

"Ze zouden eens een onorthodoxe strategie kunnen proberen om kans te maken op de overwinning. Red Bull zou bijvoorbeeld kunnen gokken op een safety-car in het eerste gedeelte en dan een vroege pitstop maken. Dan zijn zij al binnen geweest en moet de rest nog. Dan maak je een grote kans op de winst", legt de winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1988 uit.

Toch is Lammers geen voorstander van het aanpassen van de tactiek. "Vettel is gewoon een heel goede coureur. Die moet zijn ding blijven doen en dan komt het vanzelf goed. Hij moet gewoon het maximale uit dit seizoen halen. Wellicht is een derde plaats in het kampioenschap al een topprestatie met dit materiaal."

Na de vele kritiek op het zachte geluid van de motoren ziet Lammers eindelijk een voordeel van de afname van de decibellen. "De rijke mannen op die boten kunnen elkaar met een glas champagne in de hand goed verstaan tijdens de race."

GP Monaco in 2013:

Winnaar: Nico Rosberg
2e: Sebastian Vettel
3e: Mark Webber
Pole position: Nico Rosberg
Snelste ronde: Sebastian Vettel

Stand WK coureurs:

1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 100 punten
2. Nico Rosberg (Mercedes) - 97 punten
3. Fernando Alonso (Ferrari) - 48 punten
4. Sebastian Vettel (Red Bull Racing) - 45 punten
5. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) - 39 punten

Stand WK constructeurs:

1. Mercedes - 197 punten
2. Red Bull Racing - 84 punten
3. Ferrari - 66 punten
4. Force India-Mercedes - 57 punten
5. Williams-Mercedes - 46 punten