Na de historische Grand Prix van Australië (met de introductie van de V6 turbomotoren) strijkt het Formule 1-circus komend weekeinde neer in Maleisië. Hoe ziet het programma eruit en wat verwacht Jan Lammers van de krachtsverhoudingen?

Programma (Nederlandse tijden):

Vrijdag 18 april
1e vrije training: 04.00-05.30 uur
2e vrije training: 08.00-09.30 uur

Zaterdag 19 april
3e vrije training: 05.00-06.00 uur
Kwalificatie: 08.00-09.00 uur

Zondag 20 april
Race: vanaf 09.00 uur

Circuit: Shanghai International Circuit
Rondes: 56
Lengte circuit: 5,451 kilometer

Laatste 5 winnaars:
2009 - Sebastian Vettel
2010 - Jenson Button
2011 - Lewis Hamilton
2012 - Nico Rosberg
2013 - Fernando Alonso

Recordwinnaar:
Lewis Hamilton (2008, 2011) en Fernando Alonso (2005, 2013): 2 keer

De mening van de expert:

Voormalig Formule 1-Robert Doornbos heeft zeer goede herinneringen aan het circuit van Shanghai. "In 2004 stapte ik daar voor het eerst in een Formule 1-wagen. Ik was ook de eerste die daar een rondje op tijd reed en met 320 kilometer per uur over dat lange rechte stuk ging."

"Het is een circuit dat zeker mogelijkheden biedt tot inhalen. Gelukkig riep assistent-baas Paddy Lowe van Mercedes in Bahrein via de teamradio tegen Rosberg en Hamilton dat ze er alleen voor moesten zorgen dat de twee auto's zouden finishen. Er werd geen voorkeur uitgesproken voor een rijder. Want het zal ook in China weer een strijd tussen die twee worden."

"Een saaie wedstrijd hoeft het zondag zeker niet te worden. De strijd in Bahrein tussen Rosberg en Hamilton was een van de mooiere duels die er in de afgelopen jaren is uitgevochten. Laten we hopen dat het daar weer op uitdraait."

Doornbos vindt de suprematie van het Duitse team wel te verklaren. "Mercedes heeft gewoon verreweg het beste zijn huiswerk gedaan. De rest kan daar nu niet zoveel aan doen. De wagens zijn van Bahrein naar Shanghai gevlogen en komen niet in Europa. Ze kunnen buiten een andere instelling maar zeer weinig aanpassen."

"Teambaas Stefano Domenicali is vertrokken bij Ferrari, maar het zal Fernando Alonso en Kimi Raikkonen niet direct het gewenste succes brengen. Als ze terug in Europa zijn kan zijn opvolger pas echt iets betekenen voor het team. Die bepaalt waar het geld heen gaat en kan dus besluiten meer in de ontwikkeling van de auto te stoppen. Wellicht dat ze dan wel de aansluiting kunnen vinden met de auto’s met een Mercedes-motor."

Volgens Doornbos zijn Rosberg en Hamilton normaal gesproken de nummer één en twee in China. "Daarachter verwacht ik dat het verrassend goed presterende Force India en met name Williams zullen strijden voor de laatste podiumplaats."

GP China in 2013:

Winnaar: Fernando Alonso
2e: Kimi Raikkonen
3e: Lewis Hamilton
Pole Position: Lewis Hamilton
Snelste ronde: Sebastian Vettel​

Stand WK coureurs:

1. Nico Rosberg (Mercedes) - 61 punten
2. Lewis Hamilton (Mercedes) - 50 punten
3. Nico Hulkenberg (Force India) - 28 punten
4. Fernando Alonso (Ferrari) - 26 punten
5. Jenson Button (McLaren) - 23 punten

Stand WK constructeurs:

1. Mercedes - 111 punten
2. Force India-Mercedes - 44 punten​
3. McLaren-Mercedes - 43 punten​
4. Red Bull Racing - 35 punten
5. Ferrari - 33 punten