Ajax onderhandelt met het Chinese telefoniebedrijf Huawei om vanaf volgend seizoen de shirtsponsor te worden van de Amsterdammers.

Edwin van der Sar, directeur marketing van de koploper van de eredivisie, ontkent niet dat er 'serieuze gesprekken' zijn tussen Ajax en Huawei, zo meldt de NOS woensdag.

De oud-keeper wil verder niets zeggen. Als beursgenoteerd bedrijf moet de regerend landskampioen namelijk voorzichtig omgaan met gevoelige informatie.

Huawei, sinds september van dit jaar al shirtsponsor van Borussia Dortmund en sinds 2011 actief op de Nederlandse markt, zou de opvolger worden van Aegon.

Dat verzekeringsbedrijf betaalt sinds 2008 jaarlijks tussen de tien en twaalf miljoen euro om haar naam op het shirt van Ajax te mogen zetten, maar maakte al in november van 2012 bekend dat het komende zomer stopt als hoofdsponsor.

Talentenjacht

Het is al langer duidelijk dat Ajax zich meer aan het richten is op de Chinese markt.

Zo lanceerden de hoofdstedelingen vorig jaar een grote talentenjacht op verschillende Chinese televisiekanalen, is het een officiële partner van de jeugdopleiding van de Chinese voetbalbond en heeft Van der Sar al meermalen gezegd dat zijn club grote plannen heeft in het Aziatische land.