
Ook Beslist.nl wil commerciële veranderingen van KNSB
"Als we doorgaan moet er wel wat veranderen", zei Verpalen. "Als het zo blijft als het afgelopen jaar dan gaan we niet door. Uiteindelijk is bij internationale wedstrijden KPN tachtig procent in beeld en beslist.nl twintig procent. Die verhouding zou meer fifty-fifty moeten worden."
Toch is hij niet negatief over de opbrengst voor zijn bedrijf vanuit de schaatssponsoring tot nu toe. "Afgelopen seizoen was de opbrengst zeker positief, maar we willen er meer uithalen."
Met zijn kritiek voegde Verpalen zich bij een aantal andere schaatsteams. Ook vanuit TVM, Corendon en Activia zijn vergelijkbare klachten gekomen. "Dat is een vrij eenduidig signaal", stelde Verpalen vast.
De bal ligt nu bij de KNSB, stelde Verpalen. "De KNSB zegt te willen bewegen en we zijn ook met ze in overleg."
Die beweging is er volgens de algemeen directeur van de schaatsbond, Paul Sanders, zeker. "We hebben voor 1 december ook al bij de ISU een voorstel ingediend om meer zichtbaarheid van sponsoren mogelijk te maken bij internationale wedstrijden."
Sanders
Sanders voelt zich niet aangevallen door de kritiek van Verpalen en de andere schaatsteams. "Het hoort erbij", zei hij. "En ze hebben gelijk. We horen het ook meer en meer dat de sponsoren een betere return of investment willen."
Het is wel lastig dat een deel van de problematiek rondom de schaatspakken niet bij de KNSB ligt. "Wij gaan daar niet over. Maar het is wel goed dat het ook weer vandaag naar voren wordt gebracht."