Er is wat de KNSB betreft geen ruimte om in aanloop naar de Olympische Spelen veranderingen door te voeren in de commerciële afspraken tussen de schaatsbond en de merkenteams. Dat heeft algemeen directeur Paul Sanders van de schaatsbond woensdag laten weten.

Door Anne Joldersma

Dat betekent dat de commerciële teams en de schaatsbond recht tegenover elkaar staan in deze sponsorkwestie.

"Ik denk niet dat er dit seizoen nog mogelijkheden zijn", stelde Sanders bij de teampresentatie van Corendon.

Na Team Activia en TVM uitte ook het merkenteam van coaches Renate Groenewold en Jan van Veen bezorgdheid over de gebrekkige zichtbaarheid van de sponsoren van de merkenteams.

TVM pleitte ervoor de World Cups in de eigen pakken te schaatsen, maar volgens de KNSB-directeur is dat vanwege de bestaande richtlijnen vanuit de internationale schaatsunie sowieso niet mogelijk.

"Zo'n verandering moet worden doorgevoerd op het ISU-congres, de volgende editie is echter pas in de zomer van 2016."

Verbaasd

Sanders verwees na afloop van de presentatie resoluut naar het visiedocument genaamd Van podium tot podium dat op zoek gaat naar een nieuw commercieel model voor het schaatsen, na 2014, en waarin ook de merkenteams een stem hebben. "Ik was ook verbaasd dat deze kritiek nu opkomt vanuit de merkenteams. Er vond dinsdagavond, volgens mij, goed overleg plaats tussen de KNSB en de teams."

De directeur bestempelt de kritiek vanuit de merkenteams als 'makkelijk'. "Er wordt nu makkelijk gesproken over 'meepraten' en 'meebeslissen'", aldus Sanders. Hij benadrukte dat de KNSB weliswaar een brede verantwoordelijkheid heeft voor de toekomst van de schaatssport als geheel, maar dat daar 'ook een andere verantwoordelijkheid bij komt kijken'.

Sanders gaf aan dat wel vaststaat dat KPN over vier jaar nog de hoofdsponsor van de bond is, maar dat niet bekend is welke merkenteams er volgend jaar nog zijn. Van de zeven commerciële teams weet slechts één ploeg zich verzekerd van een doorlopend contract na de Spelen van Sotsji.

Capuchons

Martijn Kabbes, commercieel manager van de schaatsploeg van Corendon, opperde woensdag een oplossing voor de korte termijn waarbij de merkenteams weer gebruik maken van de sponsorruimte op de capuchons van de schaatspakken. Sanders deed dat voorstel echter meteen resoluut van de hand.

"Die plek hoort bij een A-licentie. Alle merkenteams besloten dit seizoen echter een B-licentie af te nemen (uit protest tegen het huidige commerciële model, red.). Als zij die logoruimte weer willen hebben, dan kunnen ze daarvoor betalen. Het is nog niet te laat om alsnog een A-licentie af te nemen."

Flauwekul

Geconfronteerd met die uitspraak van de algemeen directeur van de KNSB reageerde Kabbes: "Dat is de grootste flauwekul die er is. Als wij moeten afrekenen voor die sponsorplek sturen we meteen een rekening naar de KNSB voor de kosten die we maken in Astana."

Daarbij refereerde hij aan de reiskosten die de merkenteams moesten maken toen de KNSB besloot af te zien van de organisatie van een World Cup in Heerenveen. Omdat de commerciële ploegen nu moeten uitwijken naar Astana zouden zij 75.000 euro aan extra kosten hebben.

"Deze opstelling van de KNSB is ook niet handig", vervolgde de commercieel directeur van Team Corendon. "Nu komen de merkenteams en de KNSB weer tegenover elkaar te staan."