Pirelli heeft diverse oorzaken gevonden voor de serie klapbanden die afgelopen zondag de Grand Prix van Groot-Brittannië ontsierde. 

Een daarvan is dat monteurs van de Formule 1-teams banden volgens Pirelli verkeerd hebben omgelegd.

Ook was de bandendruk te laag. Verder vond Pirelli de kerbstones in met name de snelle bochten van circuit Silverstone iets te 'agressief' van vorm.

Voor de komende GP van Duitsland levert de Italiaanse fabrikant achterbanden met een riem van kevlar in plaats van staal.

Deze banden zijn onlangs al getest in de trainingen voor de Grand Prix van Canada.

Vanaf de Grand Prix van Hongarije levert Pirelli compleet nieuwe banden, die de goede eigenschappen van de banden uit 2012 (sterkere structuur) en 2013 (betere prestaties) moet verenigen.

Veiligheid

Directeur Paul Hembéry van Pirelli benadrukte dat de banden van 2013 bij gebruik volgens de voorschriften ''volledige veiligheid garanderen''. Met die voorschriften is op Silverstone wel de hand gelicht, meende Hembéry.

''Sommige teams legden de rechterachterband om het linkerachterwiel of andersom en dat kan niet. De banden hebben een asymmetrische structuur en zijn dus niet inwisselbaar. Dat heeft effect op hoe de banden functioneren in bepaalde omstandigheden.''

Ook verlaagden sommige teams de bandendruk onder het geadviseerde niveau. ''Ook dat kan nadelige gevolgen hebben tijdens het racen.'' Hembéry stak ook de hand in eigen boezem. ''Het verkeerd omleggen van de banden is een door ons onderschatte praktijk en wij hebben verzuimd in te grijpen.''