Teambaas Martin Whitmarsh van McLaren zegt dat er een mogelijkheid is dat de Formule 1-teams de Grand Prix van Duitsland van komend weekeinde boycotten uit onvrede over de kwaliteit van de banden van Pirelli.

"Dat gevaar bestaat inderdaad en dat is terecht als de teams en coureurs niet overtuigd zijn van hun veiligheid", aldus Whitmarsh tegenover Sky Sports.

De Grand Prix van Groot-Brittannië van zondag werd ontregeld door een aantal mysterieuze klapbanden. Lewis Hamilton, een van de slachtoffers, noemde het onacceptabel wat er gebeurde.

In 2005 lieten de teams met Michelin-banden de Grand Prix van de Verenigde Staten schieten omdat ze voor hun veiligheid vreesden na een crash van Ralf Schumacher in de vrijdagtraining.

"Natuurlijk willen we geen boycot", aldus Whitmarsh. "Wat er in Indianapolis gebeurde acht jaar geleden, was heel slecht voor de sport. We moeten echt samenwerken, niet elkaar de schuld ergens van geven."

Whitmarsh stelt voor om terug te vallen op de banden die de wagens vorig jaar gebruikten. ''In 2012 hadden we dit probleem niet. Het lijkt op dit moment de eenvoudigste oplossing.''

Hij kreeg bijval van teambaas Christian Horner van Red Bull. ''Het is de meest logische oplossing, want er moet snel iets gebeuren. De banden die Pirelli vorig jaar leverde, kenden deze problemen niet.''

Todt

Pirelli moet zich woensdag in een gesprek met voorzitter Jean Todt van de internationale autosportfederatie verantwoorden voor wat er zondag gebeurde.

"We moeten de zaken nu rustig analyseren en geen beslissingen nemen op basis van emotie", aldus Todt.

Het ging zondag overigens om klapbanden bij vier verschillende teams.

Kerbstones

De vele klapbanden zijn niet veroorzaakt door de kerbstones, aldus de organisatie van de Grand Prix.

"De verhalen hierover zijn complete nonsens'', zei woordvoerder Derek Warwick.

"Die kerbs liggen er sinds 2009, er zijn duizenden en duizenden auto's overheen gereden en dat is altijd prima gegaan. Ze zijn ook gecontroleerd door de internationale federatie FIA en goedgekeurd."

Lees alles over de Formule 1 op NUsport