Belkin nieuwe sponsor van wielerteam Blanco

Het Amerikaanse bedrijf Belkin is met onmiddellijke ingang de nieuwe sponsor van de wielerploeg die tot maandag door het leven ging als Blanco Pro Cycling.

Dat werd bekendgemaakt tijdens de presentatie van de Tourploeg van de World Tour-formatie. Al tijdens de Ronde van Frankrijk, die zaterdag begint, staat Belkin op de groen-wit-zwarte shirts van de equipe.

De ploeg maakte vorige week al de namen van de negen renners bekend die uitkomen in de Tour de France. Bauke Mollema zal als kopman fungeren.

Reinier Jens van Belkin bevestigde tijdens de presentatie dat er een contract tot 2015 getekend is met de ploeg, terwijl Robert Gesink achter hem met een Nederlandse vlag stond.

Jens: "Voor hen die bezorgd zijn over de Nederlandse identiteit van de ploeg: het internationale hoofdkantoor is gevestigd op Schiphol-Rijk. We willen met deze ploeg een mooie toekomst tegemoet gaan."

Belkin heeft zich, zo liet topman Chet Pipkin weten, voor tweeënhalf jaar verbonden aan de ploeg die na het vertrek van Rabobank als Blanco Pro Cycling Team verder ging. Ploegbaas Richard Plugge noch Pipkin sprak zich uit over de hoogte van de sponsorbijdrage.

Pipkin voelt zich aangetrokken door de 'aanraakbaarheid' van de wielersport. "Als kijker en fan zit je er boven op. Onze producten hebben misschien een wat koude uitstraling. Via de sport willen we dat veranderen.'' Daarbij ziet het bedrijf mogelijkheden in de groeiende globalisering van het wielrennen, met name richting de Aziatische markt.

Frisse blik

Rabobank, dat dit jaar nog wel voldoet aan de contractuele verplichtingen, stapte eruit omdat het niet langer geassocieerd wilde worden met een door dopingproblemen besmette sport. Pipkin heeft de voor- en nadelen van het sponsoravontuur overdacht.

"We wilden alleen in zee gaan met mensen die zeer gefocust zijn op zaken als openheid, eerlijkheid en integriteit. Dat vonden we bij dit team. Het zijn waarden die ook in ons bedrijf gelden. We kijken met een frisse blik naar de sport en de toekomst ziet er volgens ons goed uit.''

Uiteraard onderschreef de nieuwe geldschieter het zero-tolerance beleid aangaande doping dat inmiddels gemeengoed is bij het merendeel van de wielerteams. "Verkeerde keuzes hebben consequenties'', noemde Pipkin dat. "Niemand is altijd perfect, maar het is belangrijk om perfect te zijn in de toepassing van zero-tolerance. Laat zien waar je als ploeg en bedrijf voor staat.''

Nederlands hart

Pipkin zei geen eisen te stellen over de samenstelling van de ploeg. "We houden van dit team en zijn er trots op. De ploeg bepaalt hoe ze het beste competitief zijn.''

Volgens Plugge zal het beleid niet veranderen. "We willen jong talent opleiden naar toppers, dat was altijd al het doel. Dat hoeven niet per se Nederlanders te zijn maar we blijven wel een ploeg met een Nederlands hart.''

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie