Vacansoleil heeft woensdag bevestigd na dit seizoen te stoppen als hoofdsponsor van de Nederlandse wielerploeg van onder anderen Johnny Hoogerland, Lieuwe Westra, Wout Poels en Rob Ruijgh.

Dinsdag werd in de media al bericht dat de ploeg van team manager Daan Luijkx op zoek moet naar een nieuwe hoofdsponsor.

Dinsdagmiddag is het management van Vacansoleil-DCM ingelicht over het feit dat de hoofdsponsor een stap terug gaat doen, zo laat de wielerploeg woensdag weten. De naamgever van het eerste uur zag de ploeg vanaf de start in 2009 hard groeien en heeft in vijf jaar tijd de doelen met het sponsorschap bereikt.

Het Eindhovense bedrijf wil zich meer gaan richten op Duitsland, de enige markt binnen Europa waar de naamsbekendheid nog achterloopt. Het wielrennen kan wel in de breedte blijven rekenen op de ondersteuning van Vacansoleil.

"Wij hebben in de afgelopen jaren van binnenuit het professionele wielrennen nog beter leren kennen, niet alleen als sponsors maar ook als mensen. Van de complexiteit, de dramatiek, het doorzettingsvermogen van de topsporters en begeleiders zijn wij zeer onder de indruk geraakt'', zegt algemeen directeur Bart van der Linden van Vacansoleil.

Maandag maakte het Belgische plantenvoedingsconcern DCM al bekend te stoppen als cosponsor van de formatie. Ook het bedrijf dat milieuvriendelijke mest produceert heeft zijn doelen naar eigen zeggen bereikt.

Compliment

Luijkx betreurt de stap terug van de hoofdsponsor maar is ook trots. "Dat Vacansoleil in vijf jaar hun doelstellingen heeft behaald is aan de ene kant jammer maar vooral ook een groot compliment." Hij  benadrukt dat het besluit van Vacansoleil niets te maken heeft met de dopingonthullingen in het wielrennen in de afgelopen maanden.

"De dopingproblematiek hebben zij bekeken vanuit waar de sport nu staat en hoe het team handelt waardoor het voor hen geen issue is in de beslissing om te stoppen."

De team manager zegt goede hoop te hebben dat er voor volgend seizoen een nieuwe hoofdsponsor wordt gevonden.

"Als team zijnde houden we al een tijd rekening met dit scenario. Sportief en organisatorisch weten we welke kant we op willen gaan en ook is er duidelijkheid over de return voor sponsoren. Ons pure verhaal van toegankelijkheid en passie gaat ook weer bij nieuwe bedrijven passen."

 "We praten met verschillende partijen en die zien de waarde van de sport in het algemeen en ons team in het bijzonder. Dat Poels en Thomas De Gendt in interviews benadrukken dat ze hier op hun plek zijn en het werk nog niet af is, motiveert alleen maar meer om die handtekening van een nieuwe partij te krijgen."