Pirelli is dan toch gezwicht voor de heftige kritiek uit de Formule 1 op de banden die het Italiaanse bedrijf levert.

Vanaf de Grote Prijs van Canada begin juni krijgen de teams de beschikking over andere banden voor hun bolides, die beduidend minder snel slijten.

''We veranderen de structuur van het rubber. We behouden elementen van de banden van dit seizoen en voegen er goede eigenschappen van de banden van de vorige twee seizoenen aan toe'', zei een woordvoerster van Pirelli dinsdag.

De bandenleverancier erkende maandag dat de banden afgelopen zondag bij de Grand Prix van Spanje niet voldeden. Het was niet de bedoeling dat de meeste coureurs tijdens de race vier keer een pitstop moesten maken om van banden te wisselen.

''De banden bezorgen de teams te veel stress en wij hebben dat waarschijnlijk onderschat. Vandaar dat we de samenstelling van het rubber nu gaan veranderen'', zei directeur motorsport Paul Hembery van Pirelli op Autosport.com.

Pirelli hoort al het hele seizoen klachten over het sleetse rubber van zijn banden. Met name Red Bull - het team van wereldkampioen Sebastian Vettel - Mercedes en McLaren hekelen de gevoelige banden, waarop hun coureurs naar eigen zeggen niet voluit kunnen racen. De teams van Ferrari en Lotus hebben beduidend minder problemen.

Formule 1-baas Bernie Ecclestone onderschreef dinsdag de kritiek in de Daily Express. ''Deze banden zijn verkeerd en niet wat wij van Pirelli gevraagd hebben. Ze weten dat en doen er nu iets aan. We gaan terug naar het type banden dat vorig jaar voor spannende races zorgde.''