HOOFDDORP - De UEFA neemt de lucratieve sponsordeals die Manchester City en Paris Saint-Germain willen afsluiten onder de loep. Beide clubs worden ervan verdacht de Financial Fair Play-regels op die manier te omzeilen. 

Vanaf het seizoen 2014/2015 kunnen clubs wier inkomsten en uitgaven niet in balans zijn worden uitgesloten van Europese competities. Het is niet langer toegestaan dat een rijke eigenaar de verliezen compenseert.

City en Paris Saint-Germain zouden hun omzet willen verhogen met nieuwe sponsorovereenkomsten. Dat mag, mits de bedrijven geen duidelijke relatie hebben met de eigenaar.

De Qatarese toerisme-autoriteit staat op het punt een deal voor tweehonderd miljoen af te sluiten met de club uit Parijs en Etihad Airlines zou bereid zijn de overeenkomst met City open te breken.

"We zullen deze deals nauwkeurig bestuderen", meldt secretaris-generaal Gianni Infantino van de UEFA in gesprek met The Guardian. "Iedereen kent de regels: de clubs moeten hun kosten opvangen door voldoende revenuen te genereren, zonder vals te spelen."

Failliet

De invoering van Financial Fair Play kan grote gevolgen hebben. De UEFA voerde onlangs een test uit, waaruit bleek dat liefst 46 clubs er niet in slaagden om break even te draaien over een periode van drie jaar. City leed alleen het voorbije seizoen al meer dan honderd miljoen euro verlies.

"Het is verschrikkelijk veel geld. De clubs hebben de verantwoordelijkheid om hier heel serieus naar te kijken", aldus Infantino. "Als een club failliet gaat, is dat slecht voor de hele sport."