DEN BOSCH - Het bedrijf Brand Loyalty is de komende drie jaar de hoofdsponsor van alleen de mannenploeg van schaatscoach Jac Orie.

Door Nando Boers en Erik van Lakerveld

Dat werd donderdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie in Den Bosch.

De equipe met wereldkampioen sprint Stefan Groothuis, Kjeld Nuis, Jan Smeekens, Ronald Mulder en Pim Schipper zocht sinds dit voorjaar naar een nieuwe geldschieter nadat Control afhaakte.

De afgelopen jaren had Orie altijd één sponsor voor zijn hele formatie, nu komt er een aparte geldschieter voor de mannen en de vrouwen.

Orie en de overige stafleden zullen wel gewoon de begeleiding van zowel de mannen- als vrouwenploeg blijven doen. De schaatsbond KNSB heeft het team al de A-licentie gegeven.

Het Bossche bedrijf Brand Loyalty ontwikkelt concepten voor de levensmiddelensector en heeft vestigingen over de hele wereld. Er is een optie om het sponsorcontract na afloop van de overeengekomen drie jaar te verlengen.

Vrouwenteam

Het vrouwenteam, dat momenteel bestaat uit Laurine van Riessen, Annette Gerritsen en Diane Valkenburg, wordt op 25 oktober gepresenteerd. ''We zijn nog op zoek naar één extra dame'', meldde Orie.

''We willen er iemand bij voor de 1500 meter en zijn niet op zoek naar een uitgesproken stayer.'' Marrit Leenstra, van het nog naar een sponsor zoekende team van Jan van Veen, is voor Orie geen optie. "Ik respecteer Jan zijn team en ik zal niet aan zijn schaatsers komen."

Normaal moet een team over zes schaatssters beschikken voor een A-licentie, maar de ploeg heeft van de KNSB dispensatie gekregen om met minder rijdsters het seizoen in te gaan.

De schaatsers en coaches van 'Team-Orie' ontvingen al sinds mei geen salaris meer, waarna de KNSB besloot om de kosten voor de eerste trainingskampen voor te schieten.

Tijdens de laatste trainingsstages moesten de rijders echter zelf de portemonnee trekken om bijvoorbeeld de hotelrekening te betalen.

Opgelucht

Orie is dan ook opgelucht dat er eindelijk een nieuwe sponsor is. ''Wij volgden de afgelopen acht maanden als team een bijzondere route op zoek naar een nieuwe sponsor. We hebben tegenslagen gehad; een potentiële sponsor haakte af, Mark Tuitert verliet ons team en we hebben zelf een sponsor afgewezen die niet bij onze aanpak paste.''

''Zonder sponsor geen inkomsten, toch heeft iedereen zijn rug recht gehouden en is bij het team gebleven. De onzekerheid heeft ons nog sterker gemaakt dan voorheen. We kunnen ons nu weer maximaal focussen op het schaatsen'', besloot de coach.