HOOFDDORP - Johnny Hoogerland is nog altijd verstrikt in een juridische strijd voor genoegdoening na zijn val in de Tour de France van 2011. Dinsdag verloopt de aan verschillende partijen gestelde deadline voordat de renner van Vacansoleil naar de rechter stapt.

Door Nando Boers en Thijs Zonneveld

Een verzoek om op 25 juni de zaak af te ronden werd op het laatste moment afgeblazen. De renner, die vorig jaar tijdens de Tour in het prikkeldraad vloog na een onbezonnen actie van een volgwagen, wordt al bijna een jaar van het kastje naar de muur gestuurd.

In het nieuwste nummer van het magazine NUsport staat een uitgebreid verhaal, gemaakt in samenwerking met NRC Handelsblad, met Hoogerlands manager Aart Vierhouten en advocate Marjan Olfers. Zij zijn al bijna een jaar bezig schadevergoeding te krijgen.

Vierhouten en Olfers proberen tot een vergelijk te komen met aan de ene kant de ASO, de organisator van de Tour de France, en aan de andere kant Euromedia, een facilitair bedrijf voor de Franse televisiemaatschappij TF2, waaraan zij in 2011 ondersteunende diensten leverde.

De advocaat van Euromedia is ondertussen in stilzwijgen vervallen na een aanvankelijk afspraak voor vrijdag 22 juni.

Gevangenis

De chauffeur die op 10 juli 2011 Juan Antonio Flecha (SKY) in de negende etappe van zijn fiets reed waardoor Hoogerland zijn snoekduik met lelijke gevolgen maakte, was in dienst van Euromedia.

De man is in de strafzaak tot drie maanden voorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld. Ook Flecha eist nog altijd een schadevergoeding en probeert tot een schikking te komen met Euromedia. Hij opereert onafhankelijk van Hoogerland.

Volgens Vierhouten en Olfers, die tot en met dinsdag nog blijven aansturen op een schikking met Euromedia, kampt Hoogerland met slapenloosheid, rugpijn en stemmingswisselingen.

Opstellen

Ze willen dat Hoogerland gecompenseerd wordt voor gemaakte juridische en medische kosten en vanwege inkomstenderving. Hoogerland maakte deel uit van een kopgroep van vijf waar de uiteindelijke ritwinnaar (Rabobankrenner Luis Léon Sanchez) uit voort kwam. Vierhouten: "Wat bezielt deze mensen dat ze zich zo opstellen naar renners die ze voor hun flikker rijden in de Tour?"

Vierhouten en Olfers hebben Euromedia tot vandaag de tijd gegeven om tot een schikking te komen. Over de hoogte van het bedrag willen de twee in het openbaar geen mededelingen doen. Ze weigeren in te gaan op het verzoek zelf contact te zoeken met de verzekeringsmaatschappij van Euromedia en het autoverhuurbedrijf van wie Euromedia de auto huurde.

Tanden

"We hebben te maken met een vrij onwillige partij die zich erg verschuilt achter een verzekeringsmaatschappij, terwijl, ik vind: het is hun verantwoordelijk als onderneming", legt Olfers uit.

"En ik voel me niet gebonden aan eerder genoemde bedragen. Of we veel ruimte hebben tussen de boven- en ondergrens ga ik niet openbaar maken. Maar als de ondergrens niet gehaald wordt, gaan wij in de vechtmodus en dan laten we onze tanden zien."

In het magazine van NUsport staat een uitgebreid verhaal over de zaak-Hoogerland. Het magazine is via de website te bestellen en ook voor op de iPad beschikbaar.