Audi wint tachtigste editie van Le Mans

LE MANS - Audi heeft de 24 uur van Le Mans op zijn naam geschreven. Geheel zoals verwacht, al is het toch een bijzondere overwinning. Het is namelijk de Audi R18 e-tron quattro, de eerste sportwagen met dieselhybride, die de snelste bleek.

Door Gabriël Dériga

Met Lotterer, Fassler en Treluyer als rijdersteam legde de hybride liefst 378 ronden af in de 24-uurs race. Daarmee prolongeerde het trio de verrassende overwinning van vorig jaar.

De andere Audi R18 e-tron quattro, met ex-Formule 1-coureur McNish, achtvoudig Le Mans-kampioen Kristensen en de afzwaaiende Capello, volgde op de tweede plaats met een ronde achterstand.

Het podium werd gecompleteerd door de Audi R18 Ultra van Rockenfeller, Jarvis en Bonanomi.

Toyota eervol ten onder

Het was dit jaar aan nieuwkomer Toyota om de machtige Audi's dwars te zitten. Dat lukte lange tijd. De twee hybrides haalden in hun eerste uithoudingsrace een hoge topsnelheid.

In de eerste uren van de race was het dan ook stuivertje wisselen om de podiumplaatsen. Maar door een lullige touché en een gruwelijke crash, waarbij de wagen met nummer 8 een salto maakte in de lucht en rijder Davidson twee rugwervels brak, vielen de twee Toyota's toch uit.

Daarna was de spanning er af. Het enige vraagteken was welke Audi de race zou winnen. Dat bleek de wagen met nummer 1, die vanaf pole position mocht starten.

Even werd het spannend toen twee Audi's, met startnummer 2 en 3, rond 12.00 uur met schade de pits in kwamen rijden. Na reparatie konden zij verder en dankzij de ruime voorsprong kwamen de podiumplekken niet in gevaar.

Wisselend succes

Jeroen Bleekemolen reed met zijn Rebellion Lola lange tijd knap op een vijfde plaats. Maar een defecte koppeling hield de wagen tegen tien uur 's ochtends een half uur in de pits voor reparatie. Toen hij de baan weer op mocht was de Lola met nummer 13 teruggevallen naar de 12e plek. Uiteindelijk kwam de auto teleurstellend als elfde over de finish.

Yelmer Buurman kende aanvankelijk een uitstekend Le Mans-debuut. Lange tijd reed de Nederlander met zijn collegarijders van Status Grand Prix op een zestiende plek.

Maar de Lola-Judd viel in de vroege zondagochtend aan het einde van het rechte stuk van Hunaudieres stil vanwege een lege accu. "Dat was erg jammer", zei Buurman, "maar wat een onvergetelijke ervaring. Ik hoop dat ik hier volgend jaar weer mag racen."

Gedegradeerde clubs in Europa

Gedegradeerde clubs in Europa
Een overzicht van de gepromoveerde en gedegradeerde clubs in Europese topcompetities.
Tip de redactie