AMSTERDAM - Ondanks een zenderwisseling, van RTL naar SBS, verandert er voor de autosportliefhebber weinig rond de tv-uitzendingen van de Formule 1. Behalve twee nieuwe presentatoren, Viktor Brand en Edward van Cuilenborg, blijft veel bij het oude. Zo is het uitzendschema rond de wedstrijden, dat vrijdag in Amsterdam werd gepresenteerd, bij SBS (SBS6/Net5/Veronica) nagenoeg hetzelfde als vorig jaar bij RTL.

Viktor Brand presenteert op de vrijdagavond op Veronica een Grand Prix magazine waarin onder meer verslag wordt gedaan van de vrije trainingen. Edward van Cuilenborg presenteert vanuit de studio op zaterdag en zondag het programma rond de kwalificatie en de Formule 1-race. Die uitzendingen zijn op SBS6 te zien. Olav Mol verzorgt het commentaar vanaf het circuit.

Het grootste verschil met de uitzendingen bij RTL is dat SBS de live-uitzendingen van de kwalificatie en de race niet mag onderbreken met reclame. Ook het ontbreken van Formule 1-coureur Jos Verstappen lijkt de te verwachten kijkcijfers onder druk te zetten en daarmee de bijbehorende reclame-inkomsten.

"Daar hoeft niemand zich zorgen over te maken", reageert B. in 't Hout, algemeen directeur van SBS. "Wees er maar van overtuigd dat wij een verantwoord bod hebben gedaan op de uitzendrechten. De Formule trekt eigenlijk altijd, met uitzondering van de nachtuitzendingen, tussen de 1 en 1,5 miljoen kijkers. En als het kampioenschap spannend wordt, hopen we af en toe te pieken naar 2 miljoen kijkers."

SBS brengt de Formule 1-uitzendingen het komende seizoen onder de naam SBS Autosport. Daaronder zullen ook programma's vallen als De 6e versnelling en Top Gear. Ook de DTM-races, met daarin de Nederlander Christijan Albers, zullen de komende drie jaar bij SBS te zien zijn.