Ik lag als een zak aardappelen op de bank. Joggingbroek met vlekken aan, daaronder badstof sportsokken met gaten erin. Ik keek tegelijkertijd (zapzapzapzap) naar Eurosport en Vis TV (aanrader!) en at smakkend een zak chips leeg.

Mijn vriendin stak haar hoofd om de hoek van de kamer en vroeg me of ik dat plankje al had opgehangen, of ik de vuilniszak al aan de straat had gezet en of ik de berging al op had geruimd. Ik schudde mijn hoofd. Ik had helemaal niks gedaan. Geen tijd. Ik was namelijk aan het taperen.

Laat me even uitleggen wat taperen is – tot voor kort had ik er ook nog nooit van gehoord. Taperen (spreek uit: tééperen) komt uit het zwemmen. Het is enorm belangrijk. Zwemmers kunnen zelfs aan niets anders denken. Zet er eentje voor de camera en binnen drie zinnen heeft hij of zij vijf keer het T-woord gebruikt.

Voor wie dat niet gelooft: kijk of luister de reportages over de Swim Cup (afgelopen weekend in Amsterdam) nog even terug. Alle zwemmers zeiden ongeveer hetzelfde: 'Blablablablablablabla taperen blablablablablablabla getaperd blablablablablabla taper.' Je hebt geen idee wat ze bedoelen, maar het klinkt razend interessant.

Na grondig speurwerk ben ik erachter gekomen dat taperen iets te maken heeft met de trainingsopbouw. Je traint hard, harder, hardst – maar vlak voor die Ene Belangrijke Wedstrijd neem je gas terug en bouw je een rustblokje in. Dat rustblokje is de taper.

Hormoonbalans

Volgens de experts komt je lichaam tijdens de taper in de optimale hormoonbalans en bereiken je spieren de juiste glycogeenwaardes. Bovendien is taperen extreem belangrijk voor je mentale focus.

Dat taperen schijnt een precies werkje te zijn. Vooral te kort taperen is dodelijk. Daarom rekenen sommige zwemcoaches tot diep in de nacht aan de tapersessies van hun pupillen: het móet goed zijn. Ze analyseren op bloed- en lactaattesten, ze vragen hun zwemmers logboeken bij te houden, ze duiken in de literatuur en ze volgen cursussen om op de hoogte te blijven van de laatste taperontwikkelingen. Taperen is wetenschap.

Simpel

Op papier ziet het er nogal ingewikkeld uit, dat taperen. Maar in de praktijk is het verbluffend simpel. Vrije slag-zwemmer Sebastiaan Verschuren legde in zijn blog uit wat hij nu eigenlijk uitvoert als hij tapert. 'Gewoon op bed liggen, series kijken en goede muziek luisteren. Zo min mogelijk doen dus.'

Een beetje achterover liggen, een beetje tv-kijken, een beetje muziek luisteren en voor de rest geen klap uitvoeren – in het dagelijkse leven noemen wij dat luiwammesen, maar als je zwemmer bent heet het taperen.

Perspectieven

Taperen biedt perspectieven. Ook voor gewone stervelingen zoals u en ik. Zo eens in de twee, drie weken trek ik een paar baantjes door het zwembad om de hoek – hoe hard en hoe veel maakt niet uit, zolang ik maar kan zeggen dat ik zwem. Meer dan dat doe ik niet.

De rest van de tijd zit ik in mijn vieze joggingbroek op de bank en zap ik heen en weer tussen Vis TV en een één of ander sportwedstrijdje. Nee, dat is niet lui. Ik taper.