AMSTERDAM - Het Nederlands elftal speelt zijn uitwedstrijden voortaan in een volledig zwart tenue. Kledingsponsor Nike presenteerde donderdag in Amsterdam het nieuwe uitshirt van Oranje.

''Het huidige elftal boezemt ontzag in bij de tegenstanders. Daar past zwart, dat een krachtige en autoritaire uitstraling heeft, goed bij'', aldus een woordvoerder van Nike.

Het Nederlands elftal speelt woensdag tijdens de oefenwedstrijd op Wembley tegen Engeland voor het eerst in het zwart. Overigens heeft het tenue wel een aantal oranje elementen, onder meer op de borst en de binnenzijde van de mouwen.

Spelers

Bij het ontwerpproces zijn diverse spelers van Oranje betrokken geweest, zoals Kevin Strootman, Gregory van der Wiel, Wesley Sneijder, Rafael van der Vaart, John Heitinga en Klaas-Jan Huntelaar.

''We beginnen het proces richting zo'n nieuwe shirt altijd met veel research. We praten met allerlei mensen die veel kunnen vertellen over Nederland, het Nederlands elftal en de KNVB. Het gaat dan om spelers, trainers, oud-voetballers en supporters."

Voetbalgeschiedenis

"We proberen zo een indruk te krijgen van wat zij aansprekend vinden uit de Nederlandse voetbalgeschiedenis. Daar halen we elementen uit voor het shirt'', aldus de zegsman van Nike.

Het vorige uitshirt was wit met op de borst een rood-wit-blauwe V, een eerbetoon aan het traditionele tenue dat Nederland tijdens de eerste interland in 1905 droeg.

''Nu heeft het shirt zelf geen link met de geschiedenis. Maar wel de kraag: daarin staat de tekst 'nieuwe meesters'. Dat is een verwijzing naar 'oude meesters' als Rembrandt en Vermeer, die tot ver over de Nederlandse grenzen bekend waren. Nu hebben we in bijvoorbeeld Sneijder een nieuwe meester.''

Gerecyclede plastic flessen

Het tenue is opnieuw grotendeels gemaakt van gerecyclede plastic flessen, voor ieder tenue 13 stuks. Op 17 april presenteert Nike het nieuwe thuisshirt van het Nederlands elftal, waarmee het ook op het EK gaat spelen.

Volgens Nike is het shirt van Oranje in het buitenland inmiddels bijna even populair als in eigen land. Het kledingmerk wil geen verkoopcijfers bekendmaken.