AMSTERDAM - Regerend wereldkampioen Sebastian Vettel weet in welke auto hij komend seizoen zijn titel mag gaan verdedigen. Red Bull Racing onthulde maandag de opvolger van de succesvolle RB7, die logischerwijs RB8 wordt genoemd.

De nieuwe auto heeft een zware klus voor de boeg om zijn voorgangers te overtreffen. Zowel met de RB6 als de RB7 werd de rijderstitel (tweemaal Vettel) en de contructeurstitel veroverd.

Naast de zestien zeges die Vettel in totaal met die twee auto's pakte, schreef ook zijn teamgenoot Mark Webber nog eens vijf Grands Prix op zijn naam. Samen won Red Bull daarmee 55 procent van de races in de afgelopen twee jaar.

Niet vreemd dus, dat ontwerper Adrian Newey weinig grote veranderingen heeft aangebracht aan het ontwerp van de RB8. Wel koos de Engelsman ervoor om de nieuwe auto te voorzien van de 'platypus-neus' (een verwijzing naar het Australische vogelbekdier) die voor komend seizoen mode is.

Van de tot nu toe gepresenteerde auto's heeft alleen McLaren voor een andere oplossing om aan de regel dat de neus in 2012 niet hoger mag zijn dan 55 cm (was 62,5 cm) te voldoen.

Pioniers

Red Bull heeft ook afscheid moeten nemen van de geblazen diffuser, een aerodynamische ontwikkeling waarmee het team pionierswerk heeft verricht. De uitlaten moeten dit jaar voor de achterwielen uitmonden. Die uitlaten zijn verbonden aan de Renault 2,4-liter V8 die al weer voor het zesde jaar achterin de Red Bull huist.

Als coureurs handhaaft Red Bull het duo Vettel en Webber. Sebastién Buemì is nieuw als derde rijder. De Zwitser moest dit jaar plaatsmaken bij zusterteam Toro Rosso, maar vond bij de constructeurskampioen onderdak als reserve.

De RB8 gaat dinsdag voor het eerst de baan op, met Webber achter het stuur. Op het circuit van Jerez de la Frontera in Spanje worden van 7 tot en met 10 februari de eerste testdagen van het seizoen gehouden.