AMSTERDAM - Fernando Alonso is er zeker van dat hij binnen afzienbare tijd een rijderstitel pakt met Ferrari, ondanks de dominantie die Red Bull Racing geniet sinds de Spanjaard overstapte naar de Italiaanse renstal.

Alonso was in de slotrace van 2010 dicht bij de titel, maar zag die mede dankzij een strategische blunder van Ferrari aan zijn neus voorbij gaan. Sebastian Vettel ging met het kampioenschap aan de haal en verdedigde die op dominante wijze in 2011.

Ferrari kende in de voorbereiding op het afgelopen seizoen diverse ontwikkelingsproblemen, waardoor het team met een achterstand begon aan het seizoen. Alonso won mede daardoor slechts één race: de Britse Grand Prix.

Ondanks de teleurstellingen, die niet geheel stroken met ambities die Alonso had toen hij eind 2009 Renault verruilde voor Ferrari, blijft de dertigjarige Spanjaard ervan overtuigd dat succes dichterbij is dan ooit.

Geen zorgen

De 27-voudig Grand Prix-winnaar maakt zich dan ook geen zorgen dat het al weer vijf jaar geleden is toen hij zijn laatste van twee wereldtitels won.

"Ik denk er niet zoveel over na", zegt Alonso in gesprek met Autosport.com. "Ik weet dat ik meer kampioenschappen had kunnen hebben, maar je kunt niet te veel terugkijken. Ik leef in het nu en kijk naar de toekomst."

"Ik vertrouw er volledig op dat mijn derde wereldtitel sneller komt dat je denkt. Ferrari is namelijk het perfecte team om dat mee te doen. Ik ben meer gemotiveerd dan ooit, dus het heeft enkel nog wat tijd nodig. Hopelijk niet te lang, want ik weet niet hoe lang mijn loopbaan nog duurt."

"Maar momenteel ben ik op de top van mijn carrière en zit ik bij het beste team. Ik heb geen enkele twijfel dat er nog titels gaan komen."

Sterker als coureur

Naast het feit dat hij ervan uit gaat dat Ferrari hem een auto kan leveren waarmee hij om de titel kan strijden, gelooft Alonso ook dat hij nu beter voorbereid is als coureur om de kansen die hij krijgt volledig te benutten.

"Ik ben nu veel completer als rijder", stelt hij. "Misschien ben ik op één ronde of tijdens de race niet veel sneller geworden, maar kijkend naar inhaalacties, de start, pitstops of mijn mentale voorbereiding op de race denk ik dat ik in 2005 en 2006 veel zwakker was dan nu."