AMSTERDAM - De Formule 1 moet niet te veel beperkt worden in de technische ontwikkeling, anders kan Ferrari het zomaar eens voor gezien houden. Woorden van die strekking uitte president Luca di Montezemolo van de Italiaanse fabrikant zondag.

Het is de afgelopen jaren bijna een ritueel geworden dat Ferrari dreigt met een vertrek uit de koningsklasse. Tijdens de Ferrari World Finals op het circuit van Mugello liet Di Montezemolo daarom nog maar eens optekenen dat bepaalde aspecten van de Formule 1 hem niet aanstaan.

"De Formule 1 is nog altijd ons leven. Zonder Ferrari is er echter geen Formule 1, net zoals de Formule 1 zonder Ferrari ook anders zou zijn", zei de Italiaan.

"Er zijn duidelijke omstandigheden waaronder wij willen werken. We doen niet alleen mee voor de publiciteit. We willen ook onderzoek doen naar aspecten die we kunnen vertalen naar onze straatauto's. Denk daarbij aan motoren, chassis en aerodynamica. Dat is de laatste twintig jaar flink gegroeid."

Testverbod

"Het probleem met de Formule 1 op dit moment is dat testen niet is toegestaan. Daarnaast komen de prestaties van de auto's momenteel voor negentig procent voort uit aerodynamica. We bouwen auto's; geen helikopters, raketten of vliegtuigen", stelde Di Montezemolo.

"Ik zeg niet dat we terug moeten naar het nodeloos geld spenderen van vroeger, maar nu is het zo dat we de talenten die bij ons in opleiding zijn niet eens kunnen laten testen en ze daardoor geen kans kunnen bieden."

Derde auto

Di Montezemolo brak daarnaast niet voor de eerste keer een lans voor een derde auto per renstal. "Dat prediken we niet uit eigen belang, maar voor de sport in het algemeen. Wij denken dat het voor de fans, de media en de sponsors interessanter is als er meer competitieve wagens op de grid staan."

"Dat is een stuk leuker dan achterhoedeteams met auto's de een seconde per ronde tekort komen en in de race keer op keer op een rondje worden gezet."

De Italiaan sloot af met een waarschuwing. "Wil de Formule 1 Ferrari behouden, dan moeten er dingen veranderen en moet de klasse weer toonaangevend voor onderzoek worden. Daarbij de kosten onder controle houdend. De teams zijn geen sponsors, maar constructeurs."

Nuancering

Maandag verscheen op de website van Ferrari een artikel waarin de woorden van de president werden genuanceerd. 

"Om te beginnen gebruikte hij geen woorden als 'vertrekt' of 'ultimatum', maar wat vooral moet worden benadrukt is dat Di Montezemolo op constructieve wijze sprak", valt in het statement te lezen.

"Dat is meestal het geval bij een president van een bedrijf dat altijd al in de Formule 1 actief is geweest en dat de beste vorm van autosport ook in de toekomst zo na aan het hart gaat."