AMSTERDAM - Een Europese multinational zal in 2012 de sponsoring van Skil overnemen bij de wielerploeg Skil-Shimano.

Het gaat om een driejarig contract met een optie voor een vierde jaar, zo vertelt teammanager Iwan Spekenbrink van Skil-Shimano aan NUsport.

“We maken in het vroege voorjaar de naam van de sponsor bekend”, zegt Spekenbrink. “Het bedrijf waar het om gaat lanceert dan een nieuwe communicatiestrategie.”

Tot de bekendmaking van de nieuwe sponsor verschijnt de ploeg in 2012 als 'Project 1t4i' op de wielerwegen.

Goed overleg

Gereedschapsfabrikant Skil zal zich aan het eind van dit jaar na zes seizoenen terugtrekken als sponsor. “Het is in goed overleg met Skil gegaan. Het contract liep af, maar zij hadden wel de intentie om door te gaan in 2012."

Net als Skil heeft de nieuwe sponsor voornamelijk belangen in Frankrijk, Duitsland en de Benelux. “Het gaat om veel geld. We krijgen nu het budget van een World Tour-ploeg, dus we zetten een flinke stap.”

World Tour

Het team diende onlangs bij de UCI al een licentieverzoek in om volgend jaar deel uit te maken van de World Tour.

Als dit verzoek wordt gehonoreerd, mag de formatie in 2012 net als Rabobank starten in alle belangrijke wielerkoersen, waaronder de Tour de France.

De ploeg hoeft niet koste wat kost op korte termijn al deel uit te maken van de 'Champions League van het wielrennen': "Wellicht wordt het een jaartje later."

Bouwen

Skil deed al goede zaken op de transfermarkt. Niet alleen slaagde de equipe erin om de Duitse sprinter Marcel Kittel te behouden, de formatie contracteerde ook diens landgenoot John Degenkolb, die overkomt van HTC-Highroad.

“We krijgen de mogelijkheid om verder te bouwen aan de ploeg”, meldt Spekenbrink. “We hebben jarenlang gewerkt om op een hoger plan te komen. Daar zijn we nu aangekomen en daar past dan ook een grote sponsor bij.”

Beloning

Naast een nieuwe hoofdsponsor heeft Skil in het Amerikaanse Felt ook een nieuwe fietssponsor gevonden. Shimano zal actief blijven als geldschieter.

“We kunnen vasthouden aan ons beleid van opleiden via onze methodes”, kijkt Spekenbrink vooruit naar de samenwerking met de nieuwe partner. “Het is een beloning voor de ploeg dat we er in deze tijd zijn geslaagd een sponsor te vinden.”