AMSTERDAM - De FIA gaat op het circuit van Monza, waar over twee weken de Italiaanse Grand Prix wordt verreden, twee DRS-zones hanteren.

Tijdens de meeste Grands Prix was er slechts een zone waarin de coureurs hun achtervleugel vlak mochten leggen als er een concurrent binnen één seconde voor rijdt. Alleen de Europese en de Canadese Grand Prix kenden twee DRS-zones.

Daar wees de FIA twee zones aan op elkaar opvolgende rechte stukken. Dat is in Monza niet het geval. De eerste zone ligt op start/finish. De tweede zone is gesitueerd tussen de tweede Lesmo-bocht en de Ascari-chicane.

In tegenstelling tot Valencia en Montreal zijn er in Italië ook twee detectiepunten. De eerste ligt tussen de twee Lesmo-bochten, de twee bij het uitkomen van de Parabolica, aan het begin van start/finish.

Te makkelijk

Tijdens de Belgische Grand Prix, die afgelopen zondag werd gewonnen door Sebastian Vettel, werd er enorm veel ingehaald in de DRS-zone. Ferrari-teambaas Stefano Domenicali vond dat het te makkelijk ging. "Het werkt de ene keer beter dan de andere keer, maar nu was het eenvoudiger dan gedacht."

Zijn concurrent Martin Whitmarsh van McLaren was wel enthousiast. "Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van slipstreamen op Monza, en dat vonden mensen geweldig. Dus moet DRS de fans ook bevallen. Volgens mij draagt het systeem absoluut bij aan de show."