Formule 1 rijdt vanaf 2014 met V6 turbomotoren

AMSTERDAM - Het World Motor Sports Council van de FIA heeft het motorenreglement van de Formule 1 voor 2014 goedgekeurd. De koningsklasse komt vanaf dat seizoen in actie met 1,6-liter V6 turbomotoren als vervanging van de huidige 2,4-liter ongeblazen V8.

De belanghebbende partijen van de Formule 1, waaronder de teams en de motorenleveranciers, kwamen een week geleden al overeen dat het plan om met 1,6-liter viercilinders te gaan rijden vanaf 2013 werd geannuleerd. Vooral Ferrari was tegen dat voorstel.

Als vervangende mogelijkheid werd de V6 naar voren geschoven. Daarmee worden ook de zuinigheidsdoelstellingen gehaald.

Een statement op de FIA-site meldt dat de leden van het WMSC de reglementen hebben geratificeerd. "De nieuwe krachtbron zal een V6 1.6 turbo met energie hergebruiksystemen (KERS, red) zijn."

Geluid

De komst van de nieuwe motoren brengt wel mogelijke problemen met de promotors van de races met zich mee. Ron Walker, organisator van de Australische Grand Prix, sprak zich eerder deze week uit tegen de komst van de turbomotoren.

Het geluid van de nieuwe krachtbronnen zou tegenvallen, wat de opkomst van publiek niet ten goede komt. Walker kreeg meerdere promotors aan zijn zijde.

Terugkeer

Voor de Formule 1 betekent de komst van de turbo's een soort terugkeer naar de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen motoren met turbo gemeengoed waren in de koningsklasse. Renault bracht de innovatie eind jaren zeventig in de sport, waarna diverse fabrikanten het concept overnamen.

Ayrton Senna was in 1988 de laatste coureur die met een turbomotor kampioen werd. De Braziliaan won in die jaargang acht races met de oppermachtige McLaren-Honda MP4/4. Senna's teamgenoot Alain Prost won zeven Grands Prix.

Oefenduels Eredivisieclubs

Oefenduels Eredivisieclubs
De clubs uit de Eredivisie bereiden zich met vriendschappelijke duels voor op het nieuwe seizoen.
Tip de redactie