Goed, het was dus niet de echte Wesley Sneijder op twitter (toch?).

Gecheckt en wel bij Oranje's perschef Jansma. Ik moet dus door het stof. Bij deze. Het is tegelijkertijd ook een devaluatie van het stempel ‘verified account’, dat toch echt op het eerder besproken adres (inmiddels offline) gedrukt stond.

Maar goed, Wes heeft wel gehoor gegeven aan die eerdere oproep (ga weer twitteren! #ajb), want de echte (toch?) is sinds 9 april te volgen. En met succes: binnen vijf dagen al door de 14.000 volgers-grens heen.

Porno verslagen

Vorige week bezocht ik een workshop over social media. Daar werden imponerende cijfers de zaal in geslingerd. Zo maar wat feiten: social media heeft porno verslagen als nummer één-activiteit op internet. Om 50 miljoen gebruikers te genereren duurde het voor het medium radio 38 jaar lang dat te realiseren.

Televisie deed er dertien jaar over. Internet had er vier jaar voor nodig. Facebook daarentegen bereikte binnen negen maanden 100 miljoen gebruikers! En van generatie Y (oudere jongeren geboren na 1981) gebruikt 96% social media.

Over twitter: 175 miljoen mensen (ver)sturen ongeveer 1000 tweets per seconde. Dat zijn er tussen de 80 en 90 miljoen per dag. Indrukwekkend. Ziet de voetballerij nu ook in. Zelfs Ruud van Nistelrooij (geboren in 1976) twittert.

Kelly Rowland

Sneijder tweet met de hele wereld. Zoals dat gaat met internationale sterren. Kelly Rowland, ooit Destiny’s Child en onlangs aanwezig als zangeres op het verjaardagsfeest van mevrouw Sneijder, raadt al haar bijna 700.000 volgers aan Wes te volgen.

Al zal ze dat in de VS weinig kunnen schelen. Wes tweet met z’n moeder, met z’n broertje en met oud-ploeggenoot Ramos van Real Madrid (bijna 500.000 volgers).

Hij tweet in het Nederlands, het Engels, in het Spaans en het Italiaans. Wes post foto’s van zijn eega, van een willekeurig veld en vanuit de kleedkamer. Vernieuwend (in dit genre), niets verhullend. Ook dist hij Jansma door ‘m voor badmuts uit te maken. Digitale voetbalhumor.

Doorgeefluik

Als het nieuwe wielrennen echt bestaat (Maarten Ducrot is overigens al tijden actief op twitter), is dit de nieuwe journalistiek. Lijkt ook het steeds groter wordende aantal Nederlandse sportjournalisten op twitter zich te realiseren.

Tot voor kort een zeer sceptische doelgroep, nu dit medium omarmend en gebruikend als doorgeefluik van persoonlijke meningen, wedstrijdanalyses of als podium om vragen van ‘de gewone man’ te beantwoorden.

Margot van der Stap, communicatiemanager ‘nieuwe stijl’ en erkend twitteraarster (1484 volgers), waarom begeven steeds meer voetballers, maar ook andere sporters zich op twitter?
'‘Iedereen krijgt nu het besef van de kracht van social media. Ook steeds meer topsporters realiseren zich dat ze er meer mee kunnen doen. Niet iedereen had daar tot voor kort goed over nagedacht.’'

Welke winst valt er dan te halen voor ze?
'‘Het werkt drempelverlagend, ze komen op een eenvoudige manier dichterbij de fans. Ook is het goed voor personal branding, het versterken van het eigen ‘merk’. Sneijder was, voordat hij ging twitteren, al heel lang actief op Hyves. Voor kinderen is het natuurlijk erg leuk om daar vrienden te worden met zo’n bekende voetballer."

Wat raad jij sporters aan die nog niet twitteren?
‘'Ik raad iedereen aan te gaan twitteren! Ja, ook de linksback van Excelsior. Als hij al een voetbalplaatje ‘was’, is-ie al door heel veel handjes gegaan. Dat geeft al wat roem. Maar als hij ook goed kan twitteren en hij deelt zowel persoonlijke als sportieve berichten, zal dat zijn bekendheid alleen maar meer goed doen."

Hendrik Meijnders bespreekt op deze plek, wanneer daar aanleiding toe is, mediagerelateerde zaken uit de (non)-actualiteit.