AMSTERDAM - De problemen met het KERS-systeem waardoor Red Bull Racing werd getroffen tijdens de Grand Prix van Maleisië kunnen voorlopig niet opgelost worden.

Dat zegt ontwerper Adrian Newey in gesprek met het Britse Autosport.

Hoewel Sebastian Vettel de race op het Sepang International Circuit won, komt het zwakke punt in de Red Bull RB7 steeds meer naar boven. Bij Vettel haperde zijn KERS-systeem gedurende de race.

Bij Vettels teamgenoot Mark Webber ontstonden de problemen al in de opwarmronde, waardoor hij het de hele race niet kon gebruiken.

Dit kostte de Australiër vooral bij de start een flink aantal plaatsen, omdat de andere coureurs het systeem, dat de energie die vrijkomt bij het remmen opslaat en de rijders met een druk op de knop kortstondig de beschikking geeft over ongeveer 80 pk aan extra vermogen, wel konden gebruiken.

Broodnodig

Komend weekeinde wordt de Grand Prix van China verreden. Op het circuit van Sjanghai is een goed functionerend KERS-systeem broodnodig, zeker omdat dit tracé een van de langste rechte stukken van het seizoen herbergt. Auto's die niet over KERS beschikken zijn daar erg kwetsbaar om ingehaald te worden en kunnen bovendien zelf lastig inhalen.

"De realiteit is dat ons systeem nog in de kinderschoenen staat", zegt Newey. "We zijn geen fabrieksteam, dus we moeten het zelf ontwikkelen. En we zijn niet bepaald experts op dat gebied."

Gebrek aan ervaring

Alleen in 2009 werd er eerder met KERS gereden. Red Bull koos er destijds echter voor om het niet te gebruiken, vanwege de gewichtsbesparing van 40 kilogram die dat opleverde. Omdat Ferrari en McLaren dat gehele seizoen wel met KERS reden, heeft de regerend constructeurskampioen nu een achterstand.

"Daarnaast moeten we het stellen met beperkte bronnen. We zijn snel aan het bijleren. Het is de vraag hoe lang het duurt voordat we helemaal bij zijn", stelt de Engelsman.